Novela ukončí problémy s nejasným vlastnictvím vozidel a zjednoduší zápis nových aut

Novela ukončí problémy s nejasným vlastnictvím vozidel a zjednoduší zápis nových aut
29.12.2014Média a tiskové zprávy

Od Nového roku se v souvislosti s novelou zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích změní systém převodu aut, zápis nových vozů do registru a další související dopravní agenda. Cílem novely je odstranit nejvýznamnější nedostatky stávající právní úpravy, které spočívaly zejména v nedodržování či obcházení povinností při zápisu vlastníka nebo provozovatele vozidla. Docházelo například k situacím, kdy bylo zaregistrováno vozidlo na nového vlastníka bez jeho vědomí nebo na sebe naopak nový vlastník auto nepřepsal. To způsobovalo nemalé problémy zejména v případech, kdy nový vlastník porušoval právní předpisy.

Chtěla si jen koupit ojeté auto z autobazaru. Poskytla své osobní údaje, vozidlo si půjčila a vyzkoušela, ale nespokojená se stavem vozu ho druhý den vrátila. O dva měsíce později jí přišla obálka s modrým pruhem - předvolání k výslechu. Vzdorovala obvinění, že s autem, které nikdy neviděla, způsobila dopravní nehodu. Někdo zneužil její osobní údaje a bez jejího vědomí a souhlasu na ni odhlásil vůz, který spáchal přestupek.

Jiný příběh, stejný problém. Majitel prodal za několik tisíc korun své staré auto. Kupující jej však na sebe nepřihlásil, neboť by musel zaplatit poplatek 800 korun za registraci a až 10 tisíc korun za neplnění emisních norem. Jakmile vozidlo již nebylo schopné provozu, zbavil se jej tím, že auto odstavil na ulici. Vozidlo odtáhla obec, náklady však vymáhala po původním majiteli, neboť nový nebyl v registru uveden.

Tyto a jim podobné příběhy by se již v budoucnu neměly opakovat. Novela zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která je účinná od 1. ledna 2015, jednoznačně určí, kdo je za vozidlo odpovědný a to jak při soukromém prodeji vozidla tak při nákupu ojetiny z autobazaru. Novela zprůhlední proces přepisů ojetých vozidel, zjednoduší přihlašování aut dovezených ze zahraničí, zmenší prostor pro podvody s prodeji ojetých aut a také zabrání sporům o to, kdo zaplatí likvidaci starého vozu.

 

Jedna žádost, jedna návštěva, jeden úřad

 

Podle nových pravidel se vozidlo současně odhlásí i přihlásí. To je cesta, kterou chce ministerstvo dopravy do budoucna odstranit vzduchoprázdno v takzvaných polopřevodech vozidel. Smyslem změn je to, aby byl v registru vozidel vždy jednoznačný vlastník vozidla. Bude tak ihned zřejmé, kdo je zodpovědný za provoz vozidla a kdo má nést následky při porušení předpisů.

Při vyřizování převodů ojetých aut bude záležet na prodávajícím a kupujícím, jak se domluví. Mohou jít na úřad společně, jeden může zmocnit druhého nebo oba zmocní třetí osobu. K zápisu a k vydání nových dokladů dojde na jednom úřadě a na základě jedné žádosti. Při vyřizování přes prostředníka bude třeba doložit úředně ověřenou plnou moc. Nejde ale o notářsky ověřený podpis, stačí úřední ověření například z Czechpointu, které mohou lidé získat za 30 Kč na pobočkách České pošty.  Od ledna budou lidé vyřizovat žádost na úřadě, který je místně příslušný z pohledu prodávajícího. Ministr dopravy Dan Ťok, chce do budoucna umožnit zájemcům, aby mohli administrativu vyřídit i na úřadě, pod který spadá kupující. Lidé by si tak mohli vybrat, která varianta bude pro ně výhodnější.

K převodu vozidla musí dojít ve lhůtě deseti dní pracovních od podepsání kupní smlouvy. Podkladem pro přeregistraci bude aktuální evidenční kontrola, která ověří, že VIN souhlasí s doklady k vozidlu.

Desetidenní lhůta umožní autobazarům zprostředkovat rychlé prodeje, bez návštěvy úřadu a dočasné přeregistrace. Při delším a nekomisním prodeji, budou muset i autobazary respektovat schválená pravidla.  Cílem novely rozhodně není klást autobazarům překážky v jejich podnikání, cílem je ochrana spotřebitele při prodeji a nákupu vozidla, a to včetně zákazníků autobazarů. Ti musí mít možnost kontroly historie kupovaného vozidla i z doby, kdy se o něj staral autobazar.  Musí mít také jistotu, že ve chvíli, kdy jejich vozidlo autobazar vykoupí a oni jej už nebudou mít pod dohledem, neponesou za něj již žádnou objektivní odpovědnost, tj. neponesou odpovědnost v případě, že dojde k porušení pravidel silničního provozu a nebude známa totožnost řidiče, který přestupek spáchal. 

 

Vozidla v „polopřevodu“ a depozitu

 

Majitelům dříve zpola převedených aut dává ministerstvo ještě půl roku čas, aby situaci napravili. Pokud to neudělají, jejich vůz administrativně zanikne se všemi důsledky, jež z toho vyplývají.

Podobnou povinnost mají také lidé, kteří si vozidlo nechali dočasně vyřadit (převedli do depozitu) před 30. červnem 2013. Ti musí do konce roku 2015 nahlásit příslušnému úřadu, kde je vozidlo umístěno a jaký je účel jeho využití. Pokud tak neučiní, hrozí i jim administrativní zánik vozu.

 

Dovozy vozidel ze zemí EU

 

Převody aut jsou důležitou částí novely. Změna zákona ale bude výhodná například i pro ty, kteří si budou chtít dovézt auto z členských států EU (včetně přidružených zemí a států Evropského hospodářského prostoru). Bude-li mít nový či ojetý vůz platné a úplné registrační doklady z členského státu, nebudou muset novopečení vlastníci platit správní poplatek 1 500 korun spojený s dokládáním evropské homologace. Kromě toho proběhne dovoz vozidel z EU v jednom administrativním kroku oproti dřívějším dvěma úkonům. Proces schvalování už nebude před registrací nutný.

Zpět na výpis článků