Postihy za nelegální taxislužbu a porušování pravidel se zpřísní

Postihy za nelegální taxislužbu a porušování pravidel se zpřísní
4.5.2016Média a tiskové zprávy

Postihy za nelegální taxislužbu a porušování pravidel podnikání v taxislužbě se zpřísní. Cílem je chránit cestující a nastavit rovná pravidla pro všechny poskytovatele služeb v této oblasti. Přispějí k tomu přísnější požadavky na spolehlivost řidičů taxislužby, zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů, možnost zadržet na místě průkaz řidiče taxislužby, širší pravomoci měst při regulaci taxislužby a další opatření.

Ministerstvo dopravy s tím počítá v novele zákona o silniční dopravě, kterou v úterý 3. května předložilo do meziresortního připomínkového řízení. Konečná podoba návrhu bude známa až po vypořádání připomínek a rozhodnutí vlády.

„Ve spolupráci s hlavním městem Prahou chceme všem nastavit rovná pravidla a přispět k tomu, že taxislužba nejen v Praze ale i dalších městech bude odpovídat civilizovanému evropskému standardu. Samozřejmě praxi na ulicích nezměníme jen změnou paragrafů v zákoně, ale chceme pomoci tam, kde legislativa může být účinnější,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Přísnější pravidla se týkají mimo jiné posuzování spolehlivosti řidiče taxislužby. Řidič taxislužby přijde o oprávnění už při první sankci za závažný přestupek, kterým je například předražené jízdné či nepoužití taxametru. Dosud mu takový postih hrozí až při opakovaném porušení pravidel.

Kontroloři dostanou možnost zadržet na místě průkaz řidiče taxislužby v případě podezření na spáchání přestupku nebo jiného správního deliktu. Pokud by řidič se zadrženým průkazem (tzv. žlutou průkazkou) dále taxislužbu vykonával, dopustil by se trestného činu.

Kontrolní orgány budou moci přísněji trestat také takzvanou černou taxislužbu. Řidiči, kteří nemají oprávnění řidiče taxislužby ani tuto činnost nevykonávají legálně pro určitého dopravce, budou moci dostat pokutu až 100 000 Kč. V případě podezření z provozování černé taxislužby bude možné uložit kauci až do výše 100 000 Kč, případně zabránit v další jízdě vozidla. Kauci budou moci při kontrolách taxislužby uplatnit i dopravní úřady (například Magistrát hlavního města Prahy) a obecní policie.

Novou odpovědnost dostanou zprostředkovatelé taxislužby, se kterými zákazníci komunikují při objednávce. Ti mají rovněž obvykle silnou pozici vůči řidičům taxi, kteří službu vykonávají. Dosud je ale možné za porušení zákona postihovat pouze samotného řidiče a dopravce. Je proto na místě, aby zprostředkovatelé (dispečinky a provozovatelé mobilních aplikací) měli povinnost zajistit, že zprostředkovaná přeprava bude provedena dopravcem, který má potřebné živnostenské oprávnění, a řidičem, který má oprávnění řidiče taxislužby. Pokuta za porušení těchto povinností je navržena až do 500 000 Kč.

Návrh počítá také s tím, že města a obce dostanou volnější ruku v tom, jak nastavit lokální podmínky pro provoz taxislužby na svém území. Stanovit budou moci technické požadavky na vozidla a povinnost dopravně-psychologického vyšetření řidičů taxislužby, obdobné povinným psychotestům u řidičů profesionálů v nákladní či autobusové dopravě. Lokální požadavky měst na taxislužbu by ale měly být přiměřené a jejich adekvátnost může přezkoumat ministerstvo vnitra.

Novela zákona o silniční dopravě neřeší pouze podmínky pro provoz taxislužby. Jejím hlavním cílem je snížit administrativu dopravců a dopravních úřadů v autobusové přepravě. Nastavuje přehlednější a jednodušší podmínky licenčního řízení a jasná kritéria pro posuzování souběhu komerční dopravy s dotovanou dopravou. Žadatelé o licenci v autobusové dopravě tak budou mít větší právní jistotu a zacházení s veřejnými prostředky na dotovanou dopravu bude pod větší kontrolou.

 

 

 

Zpět na výpis článků