Ťok: Napravuji neschopnost svých předchůdců

Ťok: Napravuji neschopnost svých předchůdců
5. 11. 2015Média a tiskové zprávy

Že se z mýta dělá větší politikum, než je, platí od první chvíle, kdy jsem přišel na ministerstvo dopravy. Že se ona glorifikovaná neutrální soutěž na nový mýtný systém nedala stihnout ani v době nástupu ANO do vlády před dvěma lety, bylo jasné všem, ale nikdo neměl odvahu to sdělit veřejnosti. Když jsem v březnu tohoto roku poprvé prohlásil, že se taková soutěž nedá stihnout a že si musíme "koupit" čas, snesla se na moji hlavu kritika, že pravda se veřejně říkat nesmí. Navíc jsem byl první z mnoha ministrů dopravy, který zveřejnil nepříjemnou pravdu, že někdo úmyslně nebo neúmyslně podepsal kontrakt se zásadními vadami; přestože máme smlouvu na deset let, je podepsána tak, jako by nikdy neměla skončit.

Při přípravě soutěže na provozovatele stávajícího mýtného systému došlo ministerstvo do kritického bodu, kdy nám nestačí kapacity na pokračování.

Já jsem uzavřením smlouvy přímo s firmou Deloitte přiznal, že ta hrstka specialistů na mýto, kterou má resort dopravy k dispozici, není sama schopna dát včas do pořádku vady v kontraktu, které někdo způsobil podpisem "paskvilu" v roce 2006. Napravuji neschopnost svých předchůdců, kteří nebyli schopni ani zjistit (nebo přiznat) problém, ani ho nijak řešit. Dělám kroky k tomu, abychom mohli legálně vybírat mýto i po roce 2016 a denně stát nepřišel o 25 milionů korun a až 10 miliard ročně. Kdybychom tento krok neudělali, tak jsme jako stát ztratili poslední legální možnost, jak pokračovat legálně ve výběru mýta.

Nečekal jsem, že mě někdo pochválí za to, že jsem ukázal odvahu a kuráž věci razantně řešit, třebaže netradičně vzhledem k naléhavosti situace. Nicméně jsem očekával, že kromě kritiky někdo alespoň naznačí, jak se taková situace v současné koaliční vládě dá řešit. Nikdo nic! Všichni vědí, jak se to dělat nemá nebo nemůže. Proto bych rád všechny kritiky vyzval, klidně mě pranýřujte, ale zkuste veřejnosti také sdělit, jak byste to řešili vy. Ne před lety, ale letos a teď. Tak by mýto přestalo být politikum a stalo by se racionálním tématem. Ale to by pak už nebylo tak mediálně zajímavé.

Dan Ťok, ministr dopravy za hnutí ANO

Text vyšel v Lidových novinách dne 5.11.2015

Zpět na výpis článků