V Praze vzniknou dvě nová nádraží – Eden a Zahradní Město

V Praze vzniknou dvě nová nádraží – Eden a Zahradní Město
15. 8. 2018Média a tiskové zprávy

Do konce roku 2021 se výrazně zlepší dostupnost desátého pražského obvodu vlakovou dopravou. Umožní to dokončení stavby za více než 4 miliardy korun, kterou dnes slavnostně zahájila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Vlaky spojující hlavní město s jižními Čechami budou nově využívat kapacitní čtyřkolejnou trať, na které vznikne nová stanice Praha-Zahradní Město a zastávka Praha-Eden. Traťová rychlost se zvýší až na 120 km/h.

V Praze vzniknou dvě nová nádraží – Eden a Zahradní Město

„Železnice hraje důležitou roli v metropolitní dopravě. Její význam se ještě zvýší po dokončení této stavby, díky které vznikne v místě bývalého seřazovacího nádraží ve Vršovicích čtyřkolejná trať. Tato akce navazuje na modernizaci stanice Praha-Hostivař, současně již také probíhají práce na dalším úseku čtvrtého koridoru mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi. Už za několik let tak budeme moc jezdit na jih Čech po souvislém modernizovaném úseku z Plané nad Lužnicí na Táborsku až po nádraží v pražských Vršovicích,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.   
 
„Nová stanice na Zahradním Městě i zastávka v Edenu, umístěná nedaleko fotbalového stadionu pražské Slavie, se stanou důležitými přestupními uzly na městskou hromadnou dopravu. Nástupiště na Zahradním Městě budou přímo nad rozšířeným podjezdem v Průběžné ulici, ve kterém budou umístěny zastávky tramvají,“ vyjmenoval další přínosy stavby generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Jak dodal, stávající trať přes Strašnice se zruší, její těleso se v budoucnu využije pro jiné účely.
 
Velkou proměnou pak projde stanice ve Vršovicích. Moderní nástupiště v normové výšce 550 mm nad kolejemi výrazně zlepší komfort cestujících, kteří současně získají bezbariérový přístup k vlakům. Obyvatelé Nuslí ocení prodloužení stávajícího podchodu pod celým kolejištěm stanice směrem k Bartoškově ulici. Novinkou bude rovněž umožnění přístupu z nástupišť až do přednádražního prostoru. 
 
V letošním roce proběhnou přípravné práce, zejména demolice mostních objektů, konkrétně přes ulice V Korytech a U Vršovického hřbitova, uzavírky komunikací jsou plánovány převážně přes víkendy. Cestující tak závažné komplikace zatím nečekají.
 
Celá stavba se však neobejde bez několika kratších přerušení provozu. První nepřetržitá třídenní výluka ve směru Malešice – Vršovice je naplánovaná na první čtvrtletí příštího roku. K dalším omezením pak dojde po etapách ve stanici Praha-Vršovice od jara příštího roku, a to podle harmonogramu výstavby prodloužení podchodu, kolejiště a mostních objektů. Na stejné období se připravuje také třítýdenní výluka tramvajové trati mezi Průběžnou ulicí a Zahradním Městem při snášení a demolici železničního mostu.
 
Projekt s názvem Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 4 419 960 495 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ. Délka napřímeného úseku je 6070 metrů.

 

Název stavby

Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část Praha Hostivař – Praha hl. n. 

Investor stavby Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
 
Zhotovitelé
 
Metrostav a.s.
Swietelsky Rail CZ
SMP CZ
Projektant SUDOP PRAHA a.s.
Termín zahájení 05/2018
Termín dokončení 10/2021
Celkové náklady stavby 4 419 960 000Kč bez DPH
Schválený příspěvek EU 3 000 000 000 Kč


 
Zpět na výpis článků
Související články