Smlouva o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy

Smlouva o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy
18.09.2018 15:54:11Poskytnuté informace

Žádost

Ve Smlouvě o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy (dále jen „Smlouva") užíváte jako výchozí základnu pro výši spolufinancování ze státního rozpočtu 2 859 260 405,- Kč, což má být hodnota nastavená pro rok 2014.

Dle Státního závěrečného účtu za rok 2014 (kapitoly 327 - Ministerstvo dopravy) však skutečná výše dotace Ministerstva dopravy krajům a hl. m. Praze na úhradu prokazatelné ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě za rok 2014 činila 2 736 665 000,- Kč. Skutečná výše spolufinancování za rok 2014 tak byla o 122 595 405,- Kč než hodnota roku 2014 dle Smlouvy. Přičemž ale hodnota roku 2014 dle Smlouvy bude užita pro výpočet celkové výše spolufinancování v roce 2020 a nepřímo pak pro výpočet výše spolufinancování až do roku 2034. V roce 2017 činila výše dotace Ministerstva dopravy krajům a hl. m. Praze dle SZÚ celkem 2 779 424 000,- Kč, tedy o 79 836 40,- Kč méně, než je hodnota roku 2014 dle Smlouvy.

Žádám proto o poskytnutí informace následujících informací:

-            Jakým způsobem byla vyčíslena hodnota pro rok 2014 dle Smlouvy?

-            Proč se hodnota pro rok 2014 výrazně odlišuje od reálně vyplacené částky v roce 2014?

-            Z jakého titulu se plánuje výrazně navýšit spolufinancování ze státního rozpočtu v roce 2020 oproti výše spolufinancování z let 2010-  2019?

-            Plánuje se Ministerstvo dopravy pokusit o uzavření dodatku ke Smlouvě tak, aby byla výše spolufinancování dle Smlouvy přiměřená skutečné výši spolufinancování v letech 2010-19?

Informace

Hodnota pro rok 2014 byla dle Smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy (dále jen „Smlouva“) vyčíslena tak, že za základ pro výpočet financování byla použita částka, která v roce 2014 měla být krajům poskytnuta podle uzavřeného Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou v letech 2010 až 2019 (dále jen „Memorandum“). Při tvorbě Memoranda bylo vycházeno u každého z krajů z částky, která reálně na financování železniční dopravy chyběla. V roce 2005 proběhla regionalizace veřejné dopravy a prostředky, které až dosud ze státního rozpočtu Ministerstvo dopravy adresně přidělovalo jednotlivým krajům na zajištění jak železniční, tak silniční veřejné regionální dopravy, byly převedeny do navýšeného výnosu sdílených daní, a tím poskytnuty krajům bez účelové vázanosti. V průběhu let 2005 až 2007 se financování regionální veřejné železniční dopravy dostalo do situace, kdy cca 40 % regionálních vlaků nebylo řádně zafinancováno. V roce 2009 proto stát rozhodl o jednorázovém poskytnutí účelových dotací krajům. V témže roce Ministerstvo dopravy po dohodě s Ministerstvem financí a Asociací krajů ČR předložilo vládě návrh řešení problematiky dlouhodobého stabilního financování železniční dopravy. Vláda ČR usnesením č. 1132 ze dne 31. 8. 2009 předloženou finanční účast státu schválila a uložila ministru financí zapracovat ji do přípravy návrhů státních rozpočtů a střednědobých rozpočtových výhledů na léta 2010 až 2019; ministru dopravy uložila poskytnout krajům v letech 2010 až 2019 uvedené dotace v celkové výši 2,649 mld. Kč ročně s pravidelným inflačním navyšováním. Kraje požadovaly jasnější garance trvání státního příspěvku, a proto vláda usnesením č. 1350 ze dne 28. 10. 2009 uložila ministrům dopravy a financí uzavřít ve spolupráci s předsedou vlády s Asociací krajů ČR Memorandum o závazku státu poskytnout krajům v letech 2010 až 2019 předmětné dotace.

 

Důvodem, proč se výchozí základna pro výpočet výše spolufinancování ze státního rozpočtu pro rok 2014 uvedená ve Smlouvě liší od částky skutečně poskytnuté krajům v roce 2014, je skutečnost, že Memorandum nebylo ze strany státu beze zbytku dodržováno a krajům nebyla poskytována plná částka, která z tohoto Memoranda vyplývala. Zejména v letech 2011 – 2013 nebylo krajům v rozporu s Memorandem poskytnuto žádné inflační navýšení dotací, následně byla od roku 2014 inflačně navyšována jen skutečně poskytnutá výše dotací v předchozím roce a kraje tyto výpadky ve financování musely složitě řešit.

 

Z čl. 2 odst. 1 Smlouvy vyplývá, že celková výše spolufinancování ze státního rozpočtu bude vycházet z částky, která by v roce 2019 měla být k dispozici podle původního Memoranda, včetně neposkytovaného inflačního navyšování v letech 2011 – 2013. Výchozí základnou je hodnota 2 859 260 405,- Kč, nastavená pro rok 2014. Jedná se tedy o částku, která podle Memoranda měla být krajům poskytnuta, nicméně kterou kraje v rozporu s Memorandem neobdržely.

Jak vyplývá z čl. 2 odst. 3 Smlouvy, výše celkového objemu dotací pro kraje se bude odvíjet od částky přislíbené Memorandem na základě započtení inflačního navyšování. Výjimkou je pouze mimořádné navýšení dotace pro Královéhradecký kraj v letech 2020 až 2024, a to pro rok 2020 o 50 mil. Kč, pro rok 2021 o 40 mil. Kč, pro rok 2022 o 30 mil. Kč, pro rok 2023 o 20 mil. Kč a pro rok 2024 o 10 mil. Kč. Důvodem tohoto zvýhodnění je skutečnost, že podle Memoranda jsou různým krajům dotace poskytovány za různých podmínek a Smlouva tuto nerovnost narovnává. Nicméně Královéhradecký kraj, který doposud získává dotace za výhodnějších podmínek, není na toto narovnání podmínek připraven, podle nastavení Smlouvy by měl nárok na výrazně nižší dotace, a proto je v jeho případě upraveno určité přechodné adaptační období.

 

V souladu s výše uvedenými skutečnostmi Ministerstvo dopravy v současnosti neplánuje uzavření dodatku ke Smlouvě za účelem sladění výše skutečného financování s částkami obsaženými ve Smlouvě, protože, jak je vysvětleno výše, rozdíl v uvedených částkách vznikl z důvodu neplnění závazků státu vůči krajům vyplývajících z Memoranda, což krajům přinášelo nemalé potíže s náhradním řešením financování a právě zamezení této nerovnováze a z ní pramenícím problémům je jedním z cílů nové Smlouvy o financování železniční dopravy v letech 2020 až 2034.

 



Zpět na výpis článků