Bezpečnostní opatření na tratích se zjednodušeným řízením provozu vlaky nezpožďují

Bezpečnostní opatření na tratích se zjednodušeným řízením provozu vlaky nezpožďují
19. 8. 2020Média a tiskové zprávy

První dny platnosti balíčku podpůrných organizačních opatření na tratích se zjednodušeným způsobem řízení dopravy podle předpisu D3 ukazují, že změny, jejichž cílem je zvýšení bezpečnosti provozu, neovlivňují stabilitu jízdního řádu a vlaky nezpomalují. Odpovídá to analýze, kterou si Správa železnic před zavedením ohlašovací povinnosti zpracovala.

Bezpečnostní opatření na tratích se zjednodušeným řízením provozu vlaky nezpožďují
„Statistiky z víkendu i prvního pracovního dne týdnu ukazují, že opatření, která jsme zavedli od 15. srpna, nezpůsobují zpoždění vlaků a neohrožují stabilitu jízdního řádu. Konkrétně v sobotu evidujeme na těchto tratích z důvodu zavedení ohlašovací povinnosti 55 zpoždění s průměrným zpožděním na jeden vlak 1,5 minuty, v neděli 48 zpoždění s průměrem na jeden vlak 2 minuty a v pondělí 17. srpna 41 zpoždění s průměrem 1,5 minuty na jeden vlak. Pro úplnost - na tratích D3 jezdí za 24 hodin téměř 2000 vlaků,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodal: „Velké poděkování patří dirigujícím dispečerům a všem strojvedoucím, kteří se novými opatřeními řídí.“  

Hlavním pilířem zavedených opatření je ohlašovací povinnost jednotným systémem „vždy a všude". Všechny vlaky tak mají vždy a bez výjimky ve všech dopravnách nařízenou ohlašovací povinnost, tedy komunikaci strojvedoucího s dirigujícím dispečerem řídícím dopravu. Strojvedoucí vlaku smí odjet z dané dopravny až po obdržení povolení k jízdě do následující dopravny. Dopravny jsou nádraží na tratích se zjednodušeným řízením dopravy, ve kterých je možné křižování protijedoucích vlaků či dostižení vlaků stejného směru a která nejsou obsazena personálem řízení provozu. 

Do 14. srpna byly ohlašovací povinnosti nařizovány jen v dopravnách, kde to bylo nezbytné z hlediska řízení dopravy, ostatní dopravny mohly být projížděny bez ohlášení. Nová úprava přinesla zejména pro strojvedoucí pravidlo: Jsem s vlakem v dopravně D3 = musím se ohlásit dirigujícímu dispečerovi.
Dále se dispečerům řídícím provoz na těchto tratích odebrala možnost vlakům operativně rušit ohlašovací povinnost. Pro zpravidelnění dopravy je také zakázána jízda vlaků s náskokem, tedy v dřívějším čase, než stanovuje jejich jízdní řád. To se týká v zásadě vlaků nákladní dopravy, případně spojů neveřejné dopravy. 

Při tvorbě jízdního řádu jsou a budou více zvýrazňovány mimořádné vlaky proto, aby jejich jízda vždy vyvolávala zvýšenou pozornost. Správa železnic také jako podpůrný prvek pro toto ryze organizační opatření rozšířila k uvedenému datu možnost vykonat ohlašovací povinnost rádiovým zařízením přímo ze stanoviště strojvedoucího, a to i na tratích, kde tato možnost dosud nebyla.
 
Zpět na výpis článků