Chodec musí být vidět, novela zavádějící povinné reflexní prvky dostala zelenou

Chodec musí být vidět, novela zavádějící povinné reflexní prvky dostala zelenou
13.1.2016Média a tiskové zprávy

Větší bezpečnost na silnicích má zajistit senátem schválenu novela o provozu na pozemních komunikacích. Mezi nejvýraznější změny patří nově povinnost chodců nosit reflexní prvky při pohybu na vozovce mimo obec při snížené viditelnosti, omezení provozu vozítek segway či definice cyklistické ulice. Novelu nyní musí ještě podepsat prezident, aby mohla být účinná v následujících týdnech.

Povinný reflexní prvek může zachránit desítky životů

Novou povinností pro chodce je užití reflexního prvku při snížené viditelnosti, pohybuje-li se chodec mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Prvek musí mít chodec na sobě umístěn tak, aby byl viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu.

„Ročně zemře na silnicích zhruba sto chodců, z toho v noci kolem šedesáti lidí, z nich pak padesát mimo obec. Jakýkoliv reflexní prvek tak může zachránit nemalý počet životů. Chodcům novela nařizuje pořízení jakéhokoliv reflexního oděvního doplňku při pohybu mimo obec za snížené viditelnosti, pokud již oblečení prvek má, je to dostačující,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

Na viditelnost chodců je zaměřena i kampaň BESIP nazvaná Vidíme se? (Videospoty naleznete zde.)

 

Vozítka segway se musejí pohybovat rychlostí chůze, vzniká také cyklistická ulice

Novela také nově vymezuje jízdu na vozítkách segway. Dosud jsou osoby pohybující se na tomto zařízení považovány za chodce. Nově však půjde o osobní přepravní prostředek. Na osobním přepravníku se lze na chodníku či stezce pro chodce pohybovat nejvýše rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze a touto jízdou nesmí dojít k omezení chodce. Obec navíc může svým nařízením a dopravním značením omezit provoz vozítek tam, kde jsou podmínky pro jejich použití nevyhovující.

Zóna pro cyklisty neboli cyklistická ulice umožní cyklistům i autům pohyb po jedné komunikaci. Auta nesmí cyklisty omezit a jsou zde obrazně považována za „hosty“. Na druhé straně cyklista nemůže autu bránit v průjezdu. Cyklistická ulice zároveň přináší omezení rychlosti na 30 km/h.

 

Policista může zadržet malý technický průkaz

 

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích dále umožňuje zadržet osvědčení o registraci vozidla, tedy malý technický průkaz, v případě, že policista při silniční kontrole zjistí, že vozidlo má špatný technický stav. Díky zadržení tohoto dokumentu může dojít k zabránění dopravní nehody způsobené právě špatným technickým stavem daného vozidla. Jakmile řidič na příslušném úřadě prokáže odstranění závad protokolem o provedení technické kontroly, úřad mu jej okamžitě vydá zpět. 

Kromě výše vyjmenovaných změn novela zákona přináší drobné úpravy stávajících pravidel či povinností v silničním provozu. Patří mezi ně například povinnost před započetím jízdy očistit čelní a přední boční sklo od námrazy, sněhu či jiných nečistot nebo odstranit kusy ledu a sněhu z vozidla a nákladu, které by se mohly během jízdy vozidla uvolnit.

 

 

Zpět na výpis článků