Dan Ťok: Máme návrhy řešení ke zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech

Dan Ťok: Máme návrhy řešení ke zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech
6. 10. 2015Média a tiskové zprávy

Zavedení detektorů překážek, úprava dopravního značení a do budoucna i využívání systému evropského vlakového zabezpečovače a inteligentních dopravních systémů. S těmito návrhy jako řešením bezpečnostní situace na železničních přejezdech, kde ročně zahyne několik desítek osob a dochází k obrovským škodám, přišlo ministerstvo dopravy ve spolupráci se SŽDC a dalšími členy ministerské pracovní skupiny věnující se situaci na přejezdech.

Jako krátkodobé řešení pracovní skupina navrhla zavedení detektoru překážek. „Už nyní probíhá testování dvou typů laserového skeneru. Ve hře je varianta zajištění úplného zastavení vlaku před překážkou, případně pouze snížení rychlosti vlaku a zmírnění následků střetnutí vlaku s překážkou,“ řekl ministr Dan Ťok.

Toto řešení je vázáno na změnu zapojení elektrických obvodů, resp. úpravu software u schválených přejezdových zabezpečovacích zařízení. „Do konce roku 2015 instalujeme první z detektorů do ověřovacího provozu, zatím bez vazby na zabezpečovací zařízení. Během roku 2016 upřesníme funkčnost těchto detektorů a ověříme vazby na okolní zabezpečovací systémy. V případě kladného ověření bychom aplikaci do ostrého provozu rádi spustili do konce příštího roku,“ upřesnil Ťok.

Dále ministerstvo dopravy hodlá zavést sekvenční (postupné) sklápění závor. Za tímto účelem již zpracovalo návrh změny přejezdové normy a algoritmus, aby byl zajištěný bezpečný průjezd silničních vozidel přes železniční přejezd a současně zajištěna i bezpečnost chodců v místech, kde není chodník. V rámci úpravy dopravního značení dále ministerstvo uvažuje o realizaci tzv. STOP čáry: místa, kde bude muset každý řidič zastavit a rozhlédnout se a kde budou za všech okolností dobré rozhledové poměry. Doplňkem těchto změn bude patrně i zvýraznění sloupků výstražníků přejezdů bez závor červenobílým pruhem, jak bylo v minulosti. Další možností je i natření břevna závor při výjezdu z přejezdu bílou barvou.

Dopravní policie společně se SŽDC řeší rovněž posílení dohledu nad přejezdy, aby řidiči více respektovali výstražná světla. Automatizovaný záznam z momentu takového přestupku bude sloužit jako důkaz pro policii a umožní i správní řízení na základě objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla.

Dlouhodobým řešením bezpečností situace na železničních přejezdech je také možnost využití systému ETCS (European Train Control System), tedy evropského vlakového zabezpečovače, který je tvořený traťovou částí umístěnou na trati a palubní částí umístěnou na drážním vozidle. Skupina dále doporučila také využívání kooperativních systému ITS podporujících jízdu přes železniční přejezd, přičemž nedílnou součástí i nadále zůstane i osvěta a represe vůči nezodpovědným řidičům. „Analýza rizik na přejezdech musí být součástí komplexního přístupu řízení bezpečnosti v dopravě obecně, což už dnes dobře funguje třeba v civilním letectví nebo některých průmyslových provozech,“ uzavřel ministr Ťok.

Zpět na výpis článků