Informační kampaň radí s pořízením elektronických dálničních známek

Informační kampaň radí s pořízením elektronických dálničních známek
20.1.2021Média a tiskové zprávy

Informační kampaň elektronické dálniční známky představuje nový způsob uhrazení dálničního poplatku a zároveň upozorňuje na některá úskalí takového nákupu. Od prosince loňského roku se prodalo přibližně 690 tisíc elektronických známek. Nejvíce lidé využívají úhradu dálničního poplatku přes web edalnice.cz.

Informační kampaň radí s pořízením elektronických dálničních známek
„Konec platnosti loňských dálničních známek se blíží a z dosavadních reakcí lidí víme, že někteří stále nevědí, jak přesně nový systém funguje. Aby lidé měli dostatek správných informací, rozhodli jsme se spustit informační kampaň. Chceme vysvětlit, v čem se elektronická známka liší od původního způsobu zpoplatnění, poukázat na výhody nového systému a zároveň také upozornit na možná úskalí při nákupu známek,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Od prosince loňského roku se prodalo (k 20. lednu) přibližně 690 tisíc elektronických dálničních známek. Nejvíce lidé využívají e-shop na webu edalnice.cz, kde se uskutečnilo přibližně 560 255 nákupů. Pobočky České pošty prodaly 72 309 kusů, čerpací stanice EuroOil 54 699 elektronických známek a samoobslužné kiosky 2 466 dálničních známek. Kiosky přitom fungují od 1. ledna 2021.

V porovnání s loňským rokem jsou prodeje zatím nižší. Za rozdílem mohou stát současná koronavirová opatření, kvůli kterým lidé obecně méně cestují, a zároveň fakt, že nová roční známka je flexibilní. Motoristé si sami mohou zvolit začátek její platnosti, a pokud chtějí vyjet na dálnici až v březnu, nemá smysl, aby si ji kupovali od začátku února. Ideální je zakoupit elektronickou známku několik dní předtím, než ji budou potřebovat, s odloženou platností na den vyjetí. 

Přibližně 3 % nakupujících udělají při pořizování elektronické známky nějakou chybu. Nejčastěji se jedná o nepozornost při vyplňování údajů. Lidé špatně uvedou e-mail, chybně zadají SPZ nebo spletou variabilní symbol. Některé chyby jsou bohužel nevratné. 



„Pokud si lidé koupí elektronickou známku s okamžitou platností a špatně zadají SPZ, už to nelze opravit. Musíme chránit systém před možným zneužíváním. Modelovým příkladem je to, že by si někdo ráno koupil elektronickou známku, přes den ji využíval a večer stornoval platbu,“ upozornil Martin Opatrný, mluvčí s. p. CENDIS, který má elektronické dálniční známky na starosti.  

Nejjistějším způsobem je tedy pořídit si elektronickou dálniční známku v e-shopu s předstihem alespoň několika dnů. Chyby je pak možné opravit. Zákazníci na poště či čerpacích stanicích EuroOilu si vše musí zkontrolovat ihned na místě. Na změny je pouze 15 minut od prodeje na téže pobočce. Opět jde o ochranu systému před případným zneužíváním.

 


 
Zpět na výpis článků