MD navrhuje vyhlásit technologicky neutrální výběrové řízení na provozovatele mýta

MD navrhuje vyhlásit technologicky neutrální výběrové řízení na provozovatele mýta
16.3.2015Média a tiskové zprávy

Ministerstvo dopravy navrhuje hledat výběrčího mýta po roce 2016 tak, aby stát výrazně snížil náklady na provoz mýtného systému a zároveň zajistil potřebné prostředky na výstavbu a opravy silniční sítě. Jedinou transparentní a plnohodnotnou možností, která tento záměr naplní, je technologicky neutrální zadávací řízení. Je to vůbec poprvé, kdy ministerstvo aktivně prosazuje tuto strategickou a otevřenou variantu. Návrh dalšího postupu popisuje materiál Koncept přípravy Systému elektronického mýta po roce 2016, který poslalo Ministerstvo dopravy do meziresortního připomínkového řízení (ke stažení zde).

Cílem ministra dopravy Dana Ťoka je vypsat technologicky neutrální zadávací řízení na provozovatele mýta v co nejkratší době. Takový krok ale není právně ani technicky možný bez součinnosti nynějšího provozovatele a nabytí autorských práv k současnému mýtnému systému. Zásadní chybou stávající smlouvy se konsorciem společností Kapsch uzavřené v roce 2006 je to, že nijak nepočítá s předáváním systému nově vybranému provozovateli, ani nedává státu právo zpřístupnit software a další autorská díla jiným společnostem.

„V mýtu předchozí vlády zcela zaspaly a dnes máme na stole problémy, které se měly řešit před několika lety. Pokud chceme férovou soutěž, která nezvýhodňuje současného provozovatele, musíme právní situaci v této věci otevřeně pojmenovat, vyřešit a pohnout se dál,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Mýtný systém přináší státu více než 20 milionů korun denně a je odpovědností ministerstva zajistit, že výběr mýta bude bez přerušení fungovat. Paralelně s přípravou technologicky neutrálního tendru proto musí Ministerstvo dopravy získat od současného provozovatele vše potřebné pro předání systému. Pokud si tento proces vyžádá dočasné prodloužení spolupráce se společností Kapsch i po 31. prosinci 2016 (konec současné smlouvy), bude to pouze na dobu nezbytně nutnou a v žádném případě ne delší než 24 měsíců.

„Chci zajistit, že tendr bude připraven kvalitně a zcela transparentně. Výsledkem musí být ekonomicky výhodné řešení, na které občané nebudou doplácet z vlastních kapes a které nebude opakovat chyby současné smlouvy,“ uzavřel ministr Ťok.

O dalších podrobnostech návrhu bude ministr dopravy a zástupci resortu informovat na setkání s novináři v úterý 17. března.

Zpět na výpis článků