Ministr Kupka: Demonstraci proti emisní normě EURO 7 vnímám jako podporu aktivity české vlády

Ministr Kupka: Demonstraci proti emisní normě EURO 7 vnímám jako podporu aktivity české vlády
29.3.2023Média a tiskové zprávy

V otázce emisní normy EURO 7 se ministr dopravy Martin Kupka shoduje s pohledem zaměstnanců i zaměstnavatelů automobilového průmyslu. Snaha o čistší životní prostředí nesmí znamenat nerealistické podmínky pro výrobce automobilů. Od odborů by ministr očekával větší zapojení jejich evropských partnerů.

Ministr Kupka: Demonstraci proti emisní normě EURO 7 vnímám jako podporu aktivity české vlády

„Česká vláda se jako první pustila do boje proti nerealistickému návrhu normy EURO 7. Rozběhli jsme hned také jednání na úrovni ministrů podobně smýšlejících evropských států. Dnešní demonstraci beru z části i jako podporu naší aktivity a věřím, že se odborům podaří postupně získat i podporu jejich evropských partnerů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Přijetí emisní normy EURO 7 by v současné podobě podle ministra Kupky ohrozilo výrobu menších a středních aut s dopadem na tisíce pracovních míst. Česká vláda proto prosazuje posunutí termínu účinnosti normy a zároveň zmírnění některých, ne zcela reálných požadavků. 

Cílem České republiky a podobně smýšlejících států jako jsou Německo, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko a Portugalsko je změnit podobu EURO 7 tak, aby byla pro evropský automobilový průmysl splnitelná, a nepoškozovala jej vůči světové a zejména pak asijské konkurenci. Česká republika navrhuje lhůtu 4 let mezi přijetím posledního prováděcího dokumentu a datem, kdy norma vejde v účinnost, aby měl automobilový průmysl dostatek času se připravit. Některé z navrhovaných technických podmínek je pak namístě zcela vyřadit. 

Česká vláda je v tématu emisní normy aktivní

Své připomínky k návrhu normy EURO 7 říká Česká republika dlouhodobě. Již v prosinci loňského roku přijala vůči EURO 7 odmítavou národní pozici, kterou ministr dopravy Martin Kupka tlumočil eurokomisaři pro vnitřní trh Bretonovi. O konkrétních výhradách s ním pak znovu jednal v Bruselu 10. února. 

Řadu bilaterálních jednání vedl ministr Kupka i během společného zasedání evropských ministrů dopravy ve Stockholmu na konci února letošního roku, kde se setkal mimo jiné s italským ministrem infrastruktury Matteo Salvinim, se španělskou ministryní infrastruktury Raquel Jimenéz, francouzským ministrem dopravy Clémentem Beaune, portugalským ministrem infrastruktury Joãoem Galamba i polským ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykem.    

V pondělí 13. března se zástupci států dohodli ve Štrasburku na schůzce svolané ministrem Kupkou na koordinovaném postupu při přípravě společného dokumentu, který by měl shrnout hlavní požadavky zemí na změnu normy EURO 7 směrem k Evropské komisi.

Česká republika spolu s dalšími zeměmi mají výhrady k současné podobě návrhu nové emisní normy a budou požadovat odložení její účinnosti a některé země i zmírnění jejich parametrů. Pozitivním signálem v současnosti také je, že švédské předsednictví zvolnilo v harmonogramu projednávání emisní normy, což znamená více prostoru pro diskusi nad úpravou navrhovaných pravidel.

Foto: ESTAV.cz


 
Zpět na výpis článků