Ministr dopravy Vladimír Kremlík navštívil staveniště plavební komory Hořín u Mělníka

Ministr dopravy Vladimír Kremlík navštívil staveniště plavební komory Hořín u Mělníka
Média a tiskové zprávy

– Ministr dopravy Vladimír Kremlík si dnes prohlédl staveniště plavební komory Hořín u Mělníka. Tato stavba je největším současným realizovaným projektem Ředitelství vodních cest České republiky. Po dokončení v roce 2021 plavební komora umožní plavbu vysokých lodí do Prahy. Unikátní je svým zdvižným mostem zachovávající původní ráz technické památky z roku 1905. Ministr dopravy dále zdůraznil, že investice do infrastruktury vodních cest budou pokračovat i v letošním roce, kdy se zahájí stavba nového přístavu a plavební komory na Baťově kanále a dalších více než 10 přístavišť na Labi i Vltavě.

„Jsem rád, že na naší dopravní infrastruktuře nemáme jenom klasické stavby dálnic a železnic, ale také naprosto unikátní stavbu zdymadla, které po 115 letech Ředitelství vodních cest upravuje na parametry moderní dopravní cesty. Dnes jsem viděl, jak naši stavaři umí propojit historické konstrukce s novou technologií a těším se, že za rok touto plavební komorou propluji pod zdviženým mostem,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík. „Silnice i železnice jsou dnes stále více zatíženy dopravou a proto jsem pevně přesvědčen, že vodní cesta v koridoru Labe a Vltavy má v dopravní soustavě státu své místo. Pomůže nejen mezinárodní dopravě nákladů, ale také více stavebnin a jiného zboží popluje po Vltavě do Prahy. Jsem přesvědčen, že v letošním roce vláda schválí Koncepci vodní dopravy a pohnou se tak kupředu projekty nejen na Vltavě, ale také zdymadlo u Děčína a další projekty na Labi,“ dodal.

Na přestavbě památkově chráněného zdymadla Hořín již běží práce na betonování a vyzdívání nových konstrukcí širších ohlaví, s maximálním využíváním původních kamenů z rozebraného 120 let starého zdiva. Také se už kompletují nová ocelová vrata a připravují se na jejich osazení do ohlaví plavební komory. Na jaře pak budou vrcholit práce tak, aby 11. června 2020 opět mohly velké lodě proplout plavební komorou. Na konci hlavní plavební   sezóny se 12. října 2020 opět plavební komora uzavře, aby kameníci mohli dokončit veškeré obklady zdí a uvedl se do provozu nový zdvižný most. V březnu 2021 pak bude zcela hotovo.

„V roce 2020 dokončíme rozestavěné stavby modernizace rejd plavební komory Štvanice v Praze, zvýšení ponorů na Vltavě a v červnu i nový most přes Labe mezi Valy a Mělicemi. Snažíme se, aby také několik nově zahajovaných staveb přístavišť pro rekreační plavbu na Labi a Vltavě bylo dokončeno a co nejdříve mohly sloužit plavbě,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Z nových staveb v lednu letošního roku zahajujeme na Baťově kanále stavbu přístavu ve Veselí nad Moravou a věřím, že po plavební sezóně začneme stavět i dlouho očekávanou plavební komoru Rohatec prodlužující vodní cestu do Hodonína. Vedle nyní běžících staveb 5 nových mostů překlenujících Vltavskou vodní cestu na jaře začnou práce na dalších 4 mostech, aby v roce 2022 již podjezdná výška lodě neomezovala,“ dodal.

Stavbu Úprava ohlaví Plavební komory Hořín realizuje dodavatel Metrostav a.s. se stavebními náklady 410 mil. Kč a práce budou dokončeny na jaře 2021.

Projekt společně s modernizací rejd plavební komory Praha - Štvanice uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury.

Zpět na výpis článků