Modernizovanou plavební komorou Hořín opět proplouvají lodě

Modernizovanou plavební komorou Hořín opět proplouvají lodě
1.4.2021Média a tiskové zprávy

Práce na zdymadle Hořín jsou ve finále. Dnes se podařilo po půlročním omezení obnovit provoz velké plavební komory. Je to dobrá zpráva především pro dlouhé lodě, které už od této chvíle místem proplují směrem na Prahu bez omezení. V současnosti zbývá dokončit nejpozoruhodnější součást projektu – pohyblivý most přes zdymadlo. Stavbaři již připravují zkušební provoz unikátní zdvihací konstrukce, která jednak zachová dokonalou podobu kamenného mostu z roku 1905, a jednak umožní proplout lodím vysokým až sedm metrů.

Modernizovanou plavební komorou Hořín opět proplouvají lodě
„Od 1. dubna 2021 mohou opět lodě proplouvat velkou plavební komorou Hořín a končí tak omezení jejích délky a potřeba rozpojování sestav při proplouvání malou komorou směrem na Prahu. V zimě stavbaři dokončili kamenné obklady, kdy kolem 90 % původních kamenů se vrátilo zpět. Těším se, jak staronový most hmotnosti 400 tun umožní svým zdviháním plavbu až 7 m vysokých lodí osobních lodí i lodí s vysokým nákladem z Mělníka do Prahy,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.

Obloukový zdvižný most tvoří 100 tun ocelové příhradové konstrukce a 300 tun repasovaného kamenného obkladu. Celý most zvedají dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku cca 220 tun, poháněné dvěma hydraulickými agregáty na každém břehu. Bezpečný pohyb zajišťuje složitý počítačový řídící systém, aby ovládání mostu obsluhou zdymadla bylo de facto jediným tlačítkem.

„V současné době dokončujeme práce na řídicích technologiích a testujeme zdvihání a spouštění mostu. Když jde někdo zrovna kolem, musí to pro něj být fascinující zážitek – levitovat přes sto let starý most ve výšce pět metrů, to nikde jinde v Česku neuvidíte. Moc mě mrzí, že do závěru projektu zasáhlo onemocnění COVID-19, které paralyzovalo některé klíčové dodavatele. Naštěstí se nám podařilo minimalizovat zpoždění tak, aby v průběhu června mohla být stavba kompletně dokončena a vysoké lodě mohly proplout celým plavebním kanálem z Mělníka směrem na Prahu,“ řekl Jan Prokeš, vedoucí projektu z Metrostavu. 

Projekt, společně s modernizací rejd plavební komory Praha – Štvanice, uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy CEF, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury. Současně je dokončována výstavba 7 nových mostů přes plavební kanál Vraňany – Hořín, která je rovněž nezbytná pro umožnění proplutí vysokých lodí.
 
Zpět na výpis článků