Schválení Bílé knihy je důležitým okamžikem pro další vývoj veřejné dopravy

Schválení Bílé knihy je důležitým okamžikem pro další vývoj veřejné dopravy
15.6.2015Média a tiskové zprávy

Vláda dnes schválila tzv. Bílou knihu, důležitý koncepční dokument pro další vývoj veřejné dopravy v České republice. Pro ministerstvo dopravy bude Bílá kniha závazná, pro kraje i města pak bude jednoznačným doporučením, jakým způsobem v této oblasti v budoucích letech postupovat. Tento koncepční materiál navazuje na už dříve vydaný dokument Dopravní politika České republiky pro období let 2014 až 2020 a bezprostředně mu předcházela tzv. Zelená kniha. Jeho předložení vládě předcházela široká diskuze s kraji i odbornou veřejností. 

Materiál „Bílá kniha – Koncepce veřejné dopravy 2015 – 2020 s výhledem do roku 2030“ na základě analýzy současného stavu fungování veřejné dopravy popisuje, jakým způsobem řešit veřejnou dopravu, a nastoluje směr jejího dalšího vývoje. Na rozdíl od předchozích dokumentů obsahuje novou strukturu organizace veřejné dopravy, potřebné legislativní úpravy a návrh financování systému. "Jedná se o materiál, který vzniknul po dlouhodobé diskuzi s odbornou veřejností i se všemi, kteří veřejnou dopravu zajišťují," řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Klíčovou částí dokumentu je část obsahující hlavní priority, specifické cíle a opatření, jejichž realizace je potřebná v dalším období, a návrh postupu, jak daného stavu dosáhnout. Bílá kniha například popsala čtyři možnosti řešení financování regionální železniční dopravy. Některé jsou perspektivní, jiné nemají podporu. Varianta, dle které by kompletní regionální železniční dopravu objednávalo Ministerstvo dopravy, nebyla k dalšímu řešení doporučena.

Bílá kniha vymezila do budoucna dvě varianty dalšího postupu, každou z nich podpořila část zúčastněných subjektů. Většina subjektů se vyslovila pro zachování stávajícího stavu, kdy stát bude objednávat dálkovou dopravu a kraje dopravu regionální. Stát již v současné době na základě Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravy financuje zhruba třetinu regionální dopravy, jejím objednatelem jsou ale kraje. Na existenci finančního příspěvku státu tedy MD měnit nic nechce, je připraveno nadále nést odpovědnost za přibližně třetinu výdajů. O dalším financování veřejné dopravy by se mělo rozhodnout na podzim tohoto roku.

Další části Bílé knihy se zabývají dalšími závažnými tématy, například problematikou plánování dopravní obslužnosti, problematikou uzavírání smluv o veřejných službách či provázáním objednávky veřejných služeb s problematikou dopravní infrastruktury. V každé prioritě jsou formulována konkrétní opatření, jejichž naplnění bude zhodnoceno v monitorovací zprávě.

 

 

 

Stáhněte si:
Zpět na výpis článků