Sněmovna schválila novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která zvýší bezpečnost účastní

Sněmovna schválila novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která zvýší bezpečnost účastní
9.12.2015Média a tiskové zprávy

Poslanecká sněmovna dnes schválila novelu zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, která se zaměřuje zejména na větší bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Mezi nejvýraznější změny patří nově povinnost chodců nosit reflexní prvky při pohybu na vozovce mimo obec při snížené viditelnosti, omezení provozu vozítek segway či definice cyklistické ulice. Novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích nyní musí ještě schválit Senát a prezident, začít platit by mohla v první polovině příštího roku.

Zároveň Sněmovna v souladu s postojem Ministerstva dopravy zamítla návrh umožňující cyklistům jízdu pod vlivem alkoholu či návrh na zvýšení povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic až na 150 kilometrů za hodinu.

Novou povinností pro chodce je užití reflexního prvku při snížené viditelnosti, pohybuje-li se chodec mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. „Užitím oděvního prvku dojde k významnému zviditelnění chodce, přičemž tím automaticky dochází k větší bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. Pro chodce to znamená pořízení jakéhokoliv reflexního oděvního doplňku, pokud již oblečení prvek má, je to dostačující,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

Novela také nově vymezuje jízdu na vozítkách segway. Dosud jsou osoby pohybující se na tomto zařízení považovány za chodce. Nově však půjde o osobní přepravní prostředek. Na osobním přepravníku se lze na chodníku či stezce pro chodce pohybovat nejvýše rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze a touto jízdou nesmí dojít k omezení chodce. Obec navíc může svým nařízením a dopravním značením omezit provoz vozítek tam, kde jsou podmínky pro jejich použití nevyhovující.

Zóna pro cyklisty neboli cyklistická ulice umožní cyklistům i autům pohyb po jedné komunikaci. Auta nesmí cyklisty omezit a jsou zde obrazně považována za „hosty“. Na druhé straně cyklista nemůže autu bránit v průjezdu. Cyklistická ulice zároveň přináší omezení rychlosti na 30 km/h.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích dále umožňuje zadržet osvědčení o registraci vozidla, tedy malý technický průkaz, v případě, že policista při silniční kontrole zjistí, že vozidlo má špatný technický stav. Díky zadržení tohoto dokumentu může dojít k zabránění dopravní nehody způsobené právě špatným technickým stavem daného vozidla. Jakmile řidič na příslušném úřadě prokáže odstranění závad protokolem o provedení technické kontroly, úřad mu jej okamžitě vydá zpět. 

Kromě výše vyjmenovaných změn novela zákona přináší drobné úpravy stávajících pravidel či povinností v silničním provozu. Patří mezi ně například povinnost před započetím jízdy očistit čelní a přední boční sklo od námrazy, sněhu či jiných nečistot nebo odstranit kusy ledu a sněhu z vozidla a nákladu, které by se mohly během jízdy vozidla uvolnit.

Zpět na výpis článků