Z prodlužování smlouvy s Kapschem radostí neskáču, odvracím škodu za deset miliard

Z prodlužování smlouvy s Kapschem radostí neskáču, odvracím škodu za deset miliard
18.7.2016Média a tiskové zprávy

MINISTR DOPRAVY DAN ŤOK ŘEKL PRÁVU:

Další osud mýtného systému se v uplynulých dnech znovu stal předmětem ostrého koaličního sporu. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) vládu přesvědčoval o tom, že bez prodloužení smlouvy se společností Kapsch stát neumí výběr mýta od příštího roku zajistit. Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) ho kritizoval, že kvůli neschopnosti ministerstva je mýto v ohrožení a není zákonný způsob, jak ho vybírat. Vláda nakonec schválila krizovou variantu, podle které bude Kapsch následující tři roky dál provozovat mýtné. "Zabraňuju teď tomu, aby se z České republiky stala tranzitní země s nejlevnějším dálničním poplatkem za kilometr," říká ministr dopravy Dan Ťok.

- Opozice i koalice vám vytýkají, že jste za rok a půl ve funkci nic ohledně mýta neudělal, proč jste nevypsal otevřenou soutěž?

Moji političtí oponenti mají stranický úkol co nejhlasitěji říkat, že jsme s mýtem zaspali. Jenže nikdo s žádným lepším řešením nepřišel. Na ministerstvu dopravy ležel celou dobu černý Petr v podobě končícího kontraktu na provoz mýta koncem letošního roku, o kterém všichni věděli, ale nikdo s ničím nepohnul. Možná už se zapomnělo, že se tady za posledních sedm let vystřídalo devět ministrů dopravy, takže průměrná životnost jednoho byla osm měsíců. Než se stačili rozkoukat, už skončili. Někteří dokonce po svém nástupu na ministerstvu řekli, že mýto řešit nebudou.

- V roce 2014 jste tvrdil, že mýto není takový problém, o dva roky později ale není žád né konkrétní řešení vidět, proč?

Mýto jsem řešil od prvního dne, kdy jsem do úřadu přišel, a celou dobu nepožaduji nic jiného než otevřenou soutěž. Už loni jsme ale jasně identifikovali zásadní mezery v současné smlouvě s Kapschem, kvůli kterým zkrátka soutěž vypsat nejde. Stát nemá smluvně zajištěný přístup k důležitým částem systému, k jeho aktuálnímu softwaru, neexistuje plán přechodu, Kapsch nemá povinnost zpřístupnit části dokumentace a tak dále. Ta smlouva zkrátka nepočítá se svým koncem. Manažersky vzato je to nevýhodná, ale jednoznačná situace.

- Proč jste se ale vůbec nepokusil soutěž na mýtný systém vypsat?

Znovu opakuji, že zásadní důvod je, že vypsat nešla. Politici většinou vystupují s tím, že lusknutím prstu všechno vyřeší. Já jsem se neorientoval na to, abych prezentoval každý svůj krok, ale snažil jsem se vypsat soutěž a vyřešit ji. Nemůžu říkat, že mám geniální řešení, když geniální řešení neexistuje. Tady je méně špatné nebo více špatné řešení. V soukromém podniku jsem zažil přechod z jednoho IT systému na jiný a viděl jsem, že pokud vám stávající firma neumožní nahlédnout do systému a nemáte to smluvně ošetřené, prostě jste stoprocentně na nich závislí. Pak nezbývá než takový systém vypnout, chvíli se bez něj obejít a mezitím zajistit nějaký jiný a začít znova. Tohle je stejný případ.

- Takže tvrdíte, že bez Kapsche neuděláte vůbec nic?

To je důvod, proč potřebujeme dojednat nové smluvní podmínky, a ne to, že bychom dva roky seděli, nic nedělali a teď jen tak chtěli smlouvu prodloužit. Musím se ještě vrátit k tomu, že neustále opakuji, že smlouva z roku 2006 na mýtný systém i její dodatky z roku 2007 byly pro stát extrémně nevýhodné. Zdaleka to totiž není jen problém mýta nebo ministerstva dopravy, podobné problémy jsou s mnoha smlouvami i na jiných resortech. My jsme se ale rozhodli situaci řešit a to je možná paradoxně to, co poutá pozornost, jak v pozitivním, tak v negativním duchu.

- Nevybíráním mýta by státu vznikla škoda velkého rozsahu ve výši deseti miliard korun ročně. Na to jste upozorňoval?

Loni jsem přišel v březnu na vládu a řekl jsem pravdu. Bez dojednané součinnosti se stávajícím provozovatelem mýtného systému se nepohneme. Vláda tehdy můj návrh odmítla a trvala na jiném řešení. Žádné racionální alternativy, jak s mýtem pokračovat, nikdo neměl. Také jsem zdůrazňoval, že prosazuju průhledné otevřené výběrové řízení, ve kterém se utká více firem a zvítězí ta nejlepší nabídka.

- Vláda vám nakonec po několika přestřelkách posvětila prodloužení smlouvy s Kapschem. Co bude dál?

Já hledám cestu z patové situace, rozhodně neskáču radostí z toho, že musím dnes dojednávat s Kapschem části smlouvy, co tu léta chybí. Musíme také konečně zavést evropskou mýtnou službu, co po nás vyžaduje Evropská komise. To znamená, že pro dopravce je to jednodušší tranzit, dojedou přes několik zemí s jednou fakturou a jednou mýtnou krabičkou, která kontroluje průjezdy na dálnicích. Kapsch nám tohle musí garantovat, že to v následujících třech letech dodá.

- Podle odůvodnění veřejné zakázky získá Kapsch maximálně za tři roky šest miliard korun. Co vám za to bude garantovat?

O ceně a přesných podmínkách teď jednáme. Ono se mluví jen o miliardách pro Kapsch, ale musíme si uvědomit, že za ním stojí další desítky tuzemských firem, které se na provozu mýta podílí. Celý mýtný systém v Česku zaměstnává přímo či nepřímo stovky lidí. Takřka dvě třetiny nákladů na provoz putuje dodavatelům, jako jsou telekomunikační firma O2, HP, ČSOB nebo AŽD Praha. Určitě ale budeme požadovat snížení této částky za provoz a pochopitelně i další vylepšení pozice státu. Například si představuji, že se nám podaří zrušit dodatek smlouvy, podle kterého může Kapsch stavět mýtné brány na nových úsecích dálnic prakticky až do roku 2019. To jsem vůbec nepochopil, kdo mohl takový dodatek uzavřít, že bude firma po konci svého působení v roce 2016 zajišťovat státu dále takovou službu.

- A nic víc nebudete požadovat?

Budu chtít, ať umožní předání mýtného systému nově vysoutěžené firmě. Není ani tak důležité, kdo bude mýto vybírat, jestli to bude ten nebo onen. Ať to dělá firma dobře, kvalitně a pro nás všechny výhodně. To ale musí vzejít z necinknutého výběrového řízení, ve kterém žádný z politiků nebude říkat, kdo má být vítězem.

- Narážíte na premiéra Bohuslava Sobotku, který v jednom rozhovoru řekl, že by mohl být výběrčím třeba někdo, kdo umí satelitní technologii, což znamená společnost SkyToll?

K tomu už se nechci vracet. Některá vyjádření politiků nejsou šťastná, protože preferovat jakoukoliv technologii by mohl někdo vnímat jako vyslaný signál ve prospěch někoho nebo naopak v neprospěch někoho jiného. To prostě není fér. A odmítám to. Bude otevřená soutěž příští rok a ať se do ní přihlásí kdokoliv, kdo umí vybírat mýtné. Ať je to slovenský SkyToll, rakouský Kapsch, maďarská společnost National Toll Payment, nebo další hráči jako Austostrade nebo Sanef.

- Kdy tedy podepíšete prodloužení smlouvy s Kapschem v jednacím řízení bez uveřejnění?

Chtěl bych upřesnit, že nejde o pouhé prodloužení smlouvy se stávajícím dodavatelem mýtného systému. Chceme garanci, že bude celý systém předatelný. Na to Paroubkova ani Topolánkova vláda nemyslely nebo možná myslet nechtěly. My děláme všechno podle zákona o zadávání veřejných zakázek a využíváme možnosti kvůli technickým důvodům takovou smlouvu upravit. Mezitím chystáme nový tendr. Smlouvu chceme podepsat co nejdřív, na druhé straně musíme udělat veškerou dokumentaci co nejpečlivěji, abychom zbytečnými administrativními chybami nezpůsobili to, že nebude právně v pořádku.

- Co budete dělat, když se konkurenti obrátí na antimonopolní úřad a zpochybní váš postup, který schválila vláda?

Každý má právo zpochybnit náš postup. Já zabraňuju teď tomu, aby se z České republiky stala tranzitní země s nejlevnějším dálničním poplatkem za kilometr. Kdybychom totiž neměli současné mýtné nebo se vydali zpátky cestou dálničních kupónů pro kamióny, přišli bychom o nějakých pět až šest miliard korun. To se prostě nesmí stát. Mrzí mě, že politici, kteří tenkrát u podpisu takového špatného kontraktu byli, mě dneska kritizují za to, že napravuju jejich chyby. Mimochodem tady se z mýta dělá strašlivá kauza, ale už nikdo neřekne, že v sousedním Německu prodloužili bez tendru smlouvu na provozování a rozšíření mýta stávajícímu Toll Collectu nebo že bez soutěže dostal SkyToll na starosti rozšíření mýta na Slovensku. Tím se mimo jiné hodně změnily parametry zakázky, o kterou se tam původně soutěžilo. Faktem je, že mýtné systémy jsou složité všude a příprava soutěže trvá i pět let.

- Před krajskými volbami to bude mezi ANO a ČSSD víc jiskřit i v dalších tématech. Jedním může být i rozšíření zpoplatnění silnic II. a III. tříd. Podporujete ho?

V žádném případě hnutí ANO, za které jsem ministrem, nebude žádné další poplatky na silnicích prosazovat. Zpoplatnit kromě dálnic i silnice nižších tříd je nevýhodné. Vybírat poplatky je příliš nákladné a zároveň by to dopadlo na občany v menších městech. Když totiž zpoplatníte všechny takové silnice, pak tím vlastně zdražíte zásobování. Ve větších městech by to nikdo nepocítil, ale lidem v menších městech a vesnicích tím třeba zdražíte základní potraviny. To je prostě nesmysl.

- Nedávno jste řekl, že na opravu krajských silnic žádné peníze krajům už příští rok nedáte, proč?

Kraje z ministerstva dopravy dostaly za poslední dva roky na opravy zanedbaných silnic mimořádné peníze ve výši takřka 7,5 miliardy. Jenom letos za to opravují stovky kilometrů silnic. My jsme prostě potřebovali krajům pomoct dát dohromady tak strašně zanedbané a děravé silnice. Není to ale samozřejmost. Z daní mají kraje na opravy svoje vlastní prostředky. A co teď nestačí opravit, musí dodělat z vlastních peněz.

- Letos jste opět nechal rozkopat skoro celou zemi a po silnicích se všude řidiči potkávají s omezeními. Proč ty opravy děláte najednou?

Opravy silnic a dálnic byly v poslední době značně zanedbány. My doháníme dluhy z minulosti. Investujeme letos do modernizace a opravy dálnic a silnic I. třídy až 12 miliard korun, ze kterých potřebujeme opravit kolem dvou set kilometrů úseků. Kdybychom to neudělali, budeme stav jenom zhoršovat. Zároveň stavíme nové úseky jako třeba budějovickou D 3 nebo konečně po desítkách let otevřeme v prosinci zbývajících deset kilometrů dálnice D 8 vedoucí do Drážďan. Dost jsme zintenzivnili přes víkend i v noci práce na modernizaci D 1. A i když chápu řidiče, že jsou naštvaní, budou brzy doufám rádi, že pojedou po nových silnicích.

- Určitě byste mohli více informovat o uzavírkách a komplikacích na silnicích.

Na dálnicích máme informační tabule s proměnným značením, které je řízeno z Národního dopravního informačního centra v Ostravě. Každý se může také podívat i na dopravní kamery na www.doopravniinfo.cz, kde je i chytrá aplikace pro mobily. Určitě máme v tomhle ohledu co zlepšovat. Ale třeba od srpna rozšíříme asistenci Ředitelství silnic a dálnic na bezplatné lince 800 280 281, kde řidiči získají informace o průjezdnosti na dálnicích nebo když se vám stane nějaká nehoda, tak k vám na dálnici přijede asistenční služba.

- S prázdninovým provozem na silnicích je také spojena smutná statistika během července a srpna, kdy v provozu zemře zhruba 150 lidí. Jak zabráníte tomu, aby lidé na silnicích zbytečně neumírali?

Určitě je naším úkolem chránit slušné řidiče a bránit pirátům silnic, aby způsobovali nehody, které často končí smrtí. Proto chceme upravit bodový systém a být vůči bezohledným řidičům přísnější. Na druhou stranu u bagatelnějších přestupků, jako je špatné parkování, má být sazba nižší. My můžeme nastavovat pravidla provozu, upravovat bodový systém nebo pomocí BESIP varovat řidiče, že se mají poutat, věnovat se řízení a jezdit klidně, za volantem se nerozčilovat. Druhá věc je ale kromě prevence i represe. Zaznamenal jsem, že ministr vnitra Milan Chovanec přišel s nápadem plošně zakázat předjíždění kamiónů. Už dnes jsou na dálnicích stovky kilometrů úseků, kde je značka zákaz předjíždění pro náklaďáky anebo že kamióny ani nesmí jezdit v levém pruhu. Jenže by bylo dobré, aby tyto zákazy také někdo vymáhal. Proto si myslím, že by měl ministr vnitra policii nastavit takové podmínky, aby mohla být na silnicích víc vidět, aby se piráti silnic báli a umravnili se. V tomhle ohledu je stále co zlepšovat.

Zpět na výpis článků