K účinné kontrole větší sítě zpoplatněných silnic potřebujeme více vozidel

K účinné kontrole větší sítě zpoplatněných silnic potřebujeme více vozidel
12. 11. 2019 11:11:03Na pravou míru
K účinné kontrole větší sítě zpoplatněných silnic potřebujeme více vozidel

Server Neovlinví.cz se v článku "Schillerová pokryla nehospodárný nákup pro celníky" znovu vrací k nákupu automobilů s mobilní kanceláří pro kontrolu zaplaceného mýta v rámci nového mýtného systému. Trváme na tom, že v momentě, kdy bude v rámci nového systému zpoplatněno dalších cca 900 km silnic I. třídy, je třeba ke kontrole více automobilů, než doposud (29). V jednání o využití automobilů budeme pokračovat.

Článek je dostupný zde.
 
Od příštího roku bude nový mýtný systém rozšířen zhruba o 870 kilometrů silnic I. třídy. Z tohoto důvodu Ministerstvo dopravy přistoupilo v rámci kontraktu na provozování mýtného systému k navýšení počtu kontrolních vozidel z původních 35 (snížených na 29) na 40 vozidel, kterými bude kontrola výběru mýta prováděna.

Celní správa, která kontrolu výběru mýta zajišťuje, byla o tomto záměru Ministerstva dopravy informována minimálně s ročním předstihem, neboť byla součástí pracovních skupin pro realizaci nového Systému elektronického mýtného, které zahájily činnost v listopadu 2018. Není tedy pravda, že „s celníky se o tom nikdo nebavil“.

Ministerstvo dopravy se nadále domnívá, že snížení počtu vozidel mobilní kontroly z plánovaného počtu 40 na celní správou požadovaných 25 by mohlo mít konsekvence v podobě snížení výběru mýtného, snížení účinnosti mýtného systému a snížení výběru pokut za přestupky. V tomto smyslu proto stále probíhají jednání s Ministerstvem financí.

Co se týče ceny vozidel, opakovaně upozorňujeme, že se nejedná o nákup určitého počtu aut, ale o dodávku provozu 40 vozidel na 10 let. Ministerstvo si tedy neobjednalo 40 vozidel za určitou sumu, ale objednalo si flotilu vozů, kterou bude mít stát trvale na náklady dodavatele k dispozici.

V případě poruchy vozidla musí dodavatel poškozený automobil obratem opravit nebo nahradit novým, aniž by stát už cokoli navíc platil. Ve výsledku tak za jednu cenu může být dodáno 40 nebo také 140 plně servisovaných vozidel. Z uvedených důvodů nelze stanovit cenu jednoho vozidla.

Potřebu 40 vozidel pro kontrolu podstatně většího rozsahu komunikací či nemožnost stanovení ceny jednoho vozidla jsme serveru Neovlivní vysvětlili v odpovědi na jeho dotazy, nejedná se tedy o žádné interní materiály, jak uvádí článek. Argumentace je dokonce dostupná na našem webu.


Systémy pro kontrolu výběru mýtného je možné ovládat z předního sedadla spolujezdce i z druhé řady sedadel v zadní části automobilu. Lze je napájet z baterií integrovaných ve vozidle po dobu více než 5 hodin. Technologie na střeše komunikují s palubními jednotkami vozidel prostřednictvím DSRC (mikrovlnný systém), snímají kamerou registrační značku vozidel a identifikují je: tím je zajištěna kontrola vozidel, které projíždějí kolem vozidla mobilní kontroly (ať již kolem zaparkovaného stojícího vozidla, nebo v dynamickém režimu v provozu).

Speciálně vybavená vozidla Volkswagen Transporter umožní účinně vykonáván dozor na zpoplatněných pozemních komunikacích, čímž bude zajištěna požadovaná účinnost mýtného systému. Interiér vozidla je kompletně upravený na plnohodnotnou mobilní kancelář.
 
 

Stáhněte si:
Zpět na výpis článků