EUCARIS – fungování, výměna dat

EUCARIS – fungování, výměna dat
02.09.2022 9:58:46Poskytnuté informace
EUCARIS – fungování, výměna dat
Žádost:
 
Žadatel požádal o informace týkající se přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu a otázky týkající se systému EUCARIS.
Odpověď:
Ministerstvo dopravy prověřilo jednotlivé body žádostí a na základě podkladů věcně příslušného Odboru provozu silničních vozidel, Národního kontaktního místa,  Vám poskytuje odpovědi přímo k jednotlivým dotazům.
  1. Jak funguje výměna dat podle směrnice (EU) 2015/413 ze dne 11. března 2015, o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu ve vztahu k cizím státům a to obecně a dále zejména z hlediska technického vybavení a postupů při poskytování dat z České republiky navenek k jednotlivým členským státům?
Směrnice (EU) 2015/413 stanovuje v čl. 2 oblast působnosti, která je vymezena nomenklaturně osmi delikty v oblasti bezpečnosti silničního provozu, které jsou jednotlivými státy sledovány (viz rovněž Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, která je veřejně dostupná na stránkách https://www.ibesip.cz/Pro-odborniky/Narodni-strategie-BESIP). Výměna údajů k vlastníkům nebo provozovatelům vozidel, kteří se stali účastníky řízení ve věci porušení pravidel silničního provozu a ohrožení bezpečnosti silničního provozu probíhá v rámci technologické platformy EUCARIS (https://www.eucaris.net/contact/) mezi jednotlivými členskými státy tak, jak to upravuje článek 4, odst. 4 Směrnice.
EUCARIS je celoevropské technické rozhraní, které umožňuje výměnu informací z národních registrů. Jedním z modulů vázaných na systém EUCARIS je modul CBE, který umožňuje automatizovanou výměnu informací o vozidle, jímž byl na území členského státu spáchán vybraný dopravní delikt, jeho vlastnících a provozovatelích a výměna je upravena směrnicí. Každá země, která poskytuje a přijímá data, musela projít schvalovacím procesem tzv. evaluací, kde zástupci organizace EUCARIS prověřili správnost nastavení jednotlivých rozhraní v propojovaných systémech a potvrdili možnost funkčního propojení. Po odsouhlasení se všechny již připojené země mohou prostřednictvím sítě EUCARIS dotázat na vozidlo evidované v ČR.
  1. Jak funguje systém EUCARIS a to zejména v návaznosti na Centrální registr vozidel (CRV)?
Pro přístup k informacím v národních registrech členských států je v rámci platformy EUCARIS používán modul CBE (Cross Border Exchange). Z registru silničních vozidel jsou v modulu CBE na základě dotazů na registrační značku, datum přestupku, druhu přestupku, státu, času přestupku a čísla jednacího poskytnuta data o vozidle a jeho provozovateli. Systém poskytuje strukturovanou odpověď na strukturovaný dotaz.
  1. Jaká data z CRV se ukládají do systému EUCARIS?
Do systému EUCARIS se žádná data neukládají, jedná se komunikační rozhraní pro přeshraniční datovou výměnu pro potřeby dopravně správních agend.
  1. Kdo je zodpovědný za vedení dat v systému EUCARIS v České republice?
Jak vyplývá z výše uvedených odpovědí, systém EUCARIS neobsahuje data. Za jakýkoliv dotaz přes systém odpovídá tazatel. Odpovědnost za výdej dat z registru silničních vozidel má v ČR Ministerstvo dopravy. V tomto případě je rozhodující, zda na základě dotazovaných dat byla poskytnuta z registru silničních vozidel data odpovídající skutečnému záznamu v evidenci. ČR neověřuje ani nehlídá právní nárok dotazující se země.
  1. Jak probíhá výměna dat mezi zdrojem dat systému EUCARIS na území ČR a členským státem, konkrétně Italskou republikou, kdo má ze strany italské k datům přístup.
Itálie zašle dotaz prostřednictvím modulu CBE přes komunikační rozhraní EUCARIS. Registr silničních vozidel v ČR v případě nálezu dotazované registrační značky sdělí evidovaná data o provozovateli. Následné sankční kroky (tj. vymáhání přestupku) jsou vedeny podle národní legislativy členského státu EU, ve které byl přestupek spáchán (tj. v zemi přestupku).
Ministerstvo dopravy nedisponuje žádnými relevantními informacemi o bezpečnostní praxi přístupu k modulu CBE v jednotlivých členských státech. Doporučujeme požádat o dotazované informace odpovědné orgány  Itálie prostřednictvím Italského velvyslanectví v Praze.
  1. Jaká data, a na základě jakých vstupních údajů, může členský stát konkrétně Italská republika při přístupu do systému EUCARIS k jednotlivému vozidlu získat a jak je zabezpečena jejich další ochrana?
Oblast postupů při výměně informací mezi členskými státy je řešen v článku 4 směrnice, kdy odstavec 1 uvádí“ „Pro vyšetřování dopravních deliktů v oblasti bezpečnosti silničního provozu uvedených v článku 2 umožní členské státy národním kontaktním místům ostatních členských států, uvedeným v odstavci 2 tohoto článku, přístup k následujícím vnitrostátním údajům o registraci vozidla s oprávněním provádět automatizované vyhledávání: a) údajů o vozidlech a b) údajů o vlastníkovi nebo držiteli vozidla.
Údaje nezbytné k provedení vyhledávání a údaje poskytované jako výsledek vyhledávání jsou uvedeny v příloze 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/413 ze dne 11. března 2015 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu (viz. příloha).
Procedura správy a nakládání s daty v Itálii nejsou Ministerstvu dopravy známy, neboť oprávněné subjekty pro přístup k údajům cestou informačního rozhraní EUCARIS jsou stanoveny bezpečnostními standardy organizace EUCARIS a národními legislativami členských států. Obecně lze říct, že nakládání s daty v rámci zemí EU se řídí Nařízením evropského parlamentu a rady EU 2016/679 ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) tzv. GDPR. Zpravidla je každý dotaz a jeho struktura v systému výměny informací uchováván. Dá se tedy zjistit v souladu se směrnicí, kdo, kdy a na co se ptal a co mu bylo sděleno.
 
 
  1. Kdo je v případě Italské republiky zodpovědný za získávání dat ze systému EUCARIS?
Ministerstvo dopravy nemá působnost ve věci dispozice relevantních informací o bezpečnostní praxi přístupu k modulu CBE v případě Italské republiky. Doporučujeme požádat o dotazované informace odpovědné orgány Itálie prostřednictvím Italského velvyslanectví v Praze.
  1. Kdo je na straně ČR zodpovědný za komunikaci s italskou stranou a komu je možné podat stížnost na italskou stranu za zneužití osobních údajů?
Komunikaci s členskými zeměmi EU – a tedy i  italskou stranou – která se týká toliko výměny požadavků na informace v oblasti provozu vozidel na pozemních komunikacích, zabezpečuje Ministerstvo dopravy cestou Národního kontaktního místa.
Problematiku GDPR je však nutné řešit přímo s dotčeným povinným subjektem, přičemž Ministerstvo dopravy v této věci nemá působnost a nedisponuje relevantními informacemi
o italském úřadu, který je odpovědný za dodržování zásad GDPR. Doporučujeme požádat
o informace odpovědné orgány Itálie prostřednictvím Italského velvyslanectví v Praze.
 
Informace byla poskytnuta 23.08.2022
 
 
 
 
 

Zpět na výpis článků