Projekt tunelového propojení nádraží Dejvice a nádraží Veleslavín

Projekt tunelového propojení nádraží Dejvice a nádraží Veleslavín
01.03.2019 9:13:03Poskytnuté informace

Žádost

jednoznačné informace o projektu, který se týká propojení nádraží Dejvice a nádraží Veleslavín podzemním tunelem. Požaduji informaci obsahující upřesnění předpokládané trasy včetně vyhodnocení výsledků geologického průzkumu a geology předpokládaných důsledků stavby pro oblast Střešovic, zejména pro chráněnou památkovou zónu Ořechovka.

Existuje-li, žadám o vyjádření příslušného útvaru památkové péče.

Pokud takové stanovisko existuje, žádám o přístup ke stanovisku ČSAV resp. Fyzikálního ústavu ČSAV ke stavbě tunelu mezi nádražími Dejvice a Veleslavín.

 

Odpověď

K uvedenému projektu Vám na základě vyjádření věcně příslušného Odboru strategie sděluji následující. Řešený úsek je součástí připravované modernizace úseku Praha Výstaviště – Praha Veleslavín v souvislosti s modernizací železničního spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla Praha a Kladnem. V rámci zpracování studie proveditelnosti celé tratě Praha – Kladno byla vybrána varianta R1spěš, která předpokládala zdvoukolejnění a elektrizaci tratě v celé délce včetně odbočky na letiště. Tato studie byla schválena roku 2015. V rámci navazující přípravy byl zjištěn problematický průchod urbanizovaným územím Prahy 6, ve kterém je obtížně možné zdvoukolejnění tratě v současné stopě. To vedlo ke zpracování posouzení možného alternativního řešení průchodu územím Prahy 6 tunelovým řešením (ražený tunel ve Střešovickém masivu). Ve vztahu k tomuto tunelovému úseku aktuálně probíhá rozpracování technologického postupu v zájmu minimalizace vlivu realizace i provozu na okolní území. Toto řešení je optimalizováno i s ohledem na umístění citlivých přístrojů ve Fyzikálním ústavu Akademie věd České republiky. Právě z tohoto důvodu probíhá geologický průzkum řešeného území. Tím bude zajištěna minimalizace možných problému a předcházení případným nepříznivým vlivům ražby na povrch. Současně je nutné upozornit na výrazně menší rozměry tunelu potřebného pro železniční trať v porovnání s Vámi uvedeným tunelem Blanka, které by dále měly přispět ke snížení rizik spojených s jeho ražbou. Geologický průzkum je prováděn v dostatečném předstihu před realizací v návaznosti na výběr trasy. Vzhledem k umístění trasy v podzemí pak není ohrožen charakter památkové zóny Ořechovka. Umístění inženýrských sítí v řešené oblasti je před zahájením stavby důkladně posouzeno a bude během realizace zohledněno. Všechny dotčené subjekty budou mít možnost účastnit se povolovacího procesu v souladu s právními předpisy.

       Projekt jako takový nepřipravuje Ministerstvo dopravy, ale Správa železniční dopravní cesty, která je zároveň z hlediska InfZ samostatným povinným subjektem (https://www.szdc.cz/kontakty.html).  Ve věci další písemné dokumentace Vám tak doporučuji obrátit se na Správu železniční dopravní cesty, která by dalšími podklady měla disponovat.



Zpět na výpis článků