Viditelnost a reflexní prvky cyklistů: pro jejich přežití na silnici klíčové

Viditelnost a reflexní prvky cyklistů: pro jejich přežití na silnici klíčové
20. 8. 2014Média a tiskové zprávy

Viditelnost a reflexní prvky cyklistů: pro jejich přežití na silnici klíčové

Ve středu 20. srpna se na Technické univerzitě v Liberci uskutečnil unikátní test rozdílů ve viditelnosti cyklistů. Mimo rektora Zdeňka Kůse se ho zúčastnili také vedoucí samostatného oddělení BESIP Martin Farář a Miroslav Šimeček z ředitelství služby dopravní policie. Kromě testu se posluchači dozvěděli i aktuální čísla nehodovosti cyklistů za snížené viditelnosti, o plánovaných legislativních změnách i nových trendech v oblasti oděvních doplňků pro použití v silničním provozu

Dlouhodobě nejproblematičtější kategorií usmrcených osob v noci jsou stále chodci – v noci bylo usmrceno v roce 2013 celkem 80 chodců, tj. 59,7 %. Dále pak v nočních hodinách přijde o život přibližně každý 4. usmrcený cyklista (15 cyklistů, tj. 25, 9 %). Dalších 33 chodců bylo usmrceno v noci s veřejným osvětlením. V reálném testu, který se uskutečnil v podzemních garážích Technické univerzity v Liberci, byli srovnáni tři různě osvětlení cyklisté. Cyklista v tmavém oblečení na kole bez povinného vybavení (tedy bez osvětlení a odrazek), cyklista v pestrém a světlém oblečení na řádně vybaveném kole pro jízdu v noci a cyklista na stejném kole s použitím bundy osazené signalizačním osvětlením a výraznými reflexními potisky. Rozdíly byly propastné. „Test prokázal, že dobré osvětlení a reflexní potisky může být pro všechny, kteří se pohybují v silničním provozu klíčové pro jejich přežití. Vidět a být viděn, to je základní pravidlo, kterého by se měl držet každý chodec a cyklista,“ uvedl šéf BESIPu Martin Farář.

V našich končinách neustále hraje velká část hru na náhodu, zda budou či nebudou řidičem automobilu včas zaregistrováni. Zatímco u chodců neplatí povinnost osvětlení či označení reflexním doplňkem, na cyklisty pamatuje Zákon o silničním provozu – cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. Aby cyklista dostál dikci zákona, musí být jeho jízdní kolo patřičně vybaveno.

Na závěr ještě apel na řidiče motorových vozidel. V případě, že se za tmy míjíte s protijedoucím vozidlem, a tedy přepínáte z dálkových světel na potkávací, pamatujte, že se výrazně snižuje vzdálenost, na kterou máte dohled. Úměrně tomu je třeba snížit rychlost jízdy, devadesátikilometrová rychlost v tomto případě není žádoucí.

Zpět na výpis článků