Podklady k rozhodnutí k rušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře

Podklady k rozhodnutí k rušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře
14.11.2023 16:02:12Poskytnuté informace
Žádost:
„Žádám vás o podklady k rozhodnutí k rušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (dále jen Úřad). Konkrétně bych vás chtěl požádat o následující:
  1. o podklady k vyčíslení úspor, které vzniknou zrušením tohoto Úřadu
  2. o dosavadní náklady spojené s provozováním Úřadu
  3. o podklady (pokud existují), z nichž vyplývají důvody vzniku Úřadu jako samostatné organizace, tedy odůvodnění, proč agenda Úřadu od začátku nespadala pod Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)
  4. o komunikaci ministerstva spojenou s rušením Úřadu směrem k vedení Úřadu (e-mailová nebo jiná komunikace, ve které vedení ministerstva informuje vedení Úřadu o tom, že se plánuje rušení Úřadu a převedení agendy)“
Odpověď:
K bodu 1 žádosti – podklady k vyčíslení úspor, které vzniknou zrušením tohoto Úřadu
 
Nejpodstatnější část úspor je v oblasti personální, tj. v úspoře prostředků na platy, spojené se zrušením části systemizovaných míst zařazených v Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). To plyne i ze skutečnosti, že více než 85 % rozpočtu ÚPDI tvoří právě prostředky na platy.
V souvislosti se zrušením ÚPDI a převodem agendy na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) předpokládáme zrušení 6 systemizovaných míst (3 místa v režimu zákoníku práce, 3 místa v režimu zákona o státní službě), což je ¼ z celkového počtu míst zařazených na ÚPDI (celkem 23 míst). Pro úplnost podotýkám, že se jedná o místa spojená s vedením úřadu a místa podpůrná (např. personalista, auditor, obecný právník, podatelna), odborná místa všechna přecházejí na ÚOHS.
Co se týče prostředků na platy, s těmito místy je spojeno něco přes 6 mil. Kč za rok včetně odvodů (zdravotní, sociální, FKSP) a ca 4,9 mil. Kč bez odvodů. To představuje roční úsporu v prostředcích na platy (byť v prvním roce bude úspora nižší, neboť bude potřeba vypořádat nároky zaměstnanců na rušených místech).
Co se týče ostatních nákladů jde ca. o 3 mil. Kč za rok, většinu z toho bude patrně tvořit nájem. Konzervativním odhadem lze očekávat úsporu ve výši 1/3 ročních nákladů.
Ve vztahu k předsedovi ÚPDI lze uvést, že v případě obsazení tohoto místa by se náklady spojené s platem (od poloviny února do konce roku) a náklady spojené s vypořádáním nároků navázaných na zrušení místa předsedy (jedná se o nároky plynoucí ze zákoníku práce, zejm. odstupné a výpovědní doba) pohybovaly někde v rozmezí 1,6 – 1,9 mil. Kč.
Variabilita je dána dobou podání výpovědi, náklady by se patrně blížily horní hranici. Do nákladů nezapočítávám vyrovnání zákazu konkurence podle § 6 zákona o ÚPDI, neboť toto vyrovnání není navázáno na obsazení či neobsazení místa a muselo být vyplaceno i dosavadnímu předsedovi (tj. nepředstavuje potenciální úsporu).
 
K bodu 2 žádosti – dosavadní náklady spojené s provozováním Úřadu
 
Rozpočet ÚPDI není součástí rozpočtové kapitoly Ministerstva dopravy. ÚPDI má samostatnou rozpočtovou kapitolu 373 Státního rozpočtu České republiky. Ta je součástí zákona o státním rozpočtu, který na kalendářní rok schvaluje Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. Návrh rozpočtu zpracovává předseda Úřadu ve spolupráci s Ministerstvem financí. Rozpočet kapitoly 373 Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře naleznete zde.
Vzhledem k tomu, že ÚPDI představuje samostatný povinný subjekt ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., tak tímto Vaši žádost v tomto bodě dle ustanovení § 14 odst. 5 písm. c) InfZ bez dalšího odkládáme.  Doporučujeme tedy v této věci se obrátit přímo na ÚPDI.
 
K bodu 3 žádosti – podklady, z nichž vyplývají důvody vzniku Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře jako samostatné organizace, tedy odůvodnění, proč agenda tohoto úřadu od začátku nespadala pod Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Zřízení ÚPDI coby samostatného ústředního správního úřadu pro vymezené oblasti bylo detailně zdůvodněno v rámci důvodové zprávy, která tvořila součást návrhu zákona o ÚPDI. Tato důvodová zpráva je veřejně dostupná na stránkách Poslanecké sněmovny (vizte sněmovní tisk č. 609 v 7. volebním období zde: https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&T=609).
Cílem uvedeného návrhu zákona bylo především naplnit požadavky unijního práva na podobu a nezávislost regulačního subjektu zakotvené v článku 55 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. listopadu 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Ve stručnosti lze shrnout, že při zpracování předmětného návrhu zákona (rok 2015) byly zvažovány a podrobně analyzovány (včetně zpracování závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace – RIA) 4 možné varianty řešení. Varianta 0 spočívala v ponechání tehdy stávajícího stavu, tj. aby působnost regulačního subjektu byl nadále vykonáván Drážním úřadem v rámci tehdejšího institucionálního nastavení zákona o dráhách. Varianta 1 spočívala v ponechání působnosti regulačního úřadu Drážnímu úřadu, ovšem se současnou změnou jeho postavení, kdy by Drážní úřad byl změněn na ústřední orgán státní správy s předsedou jmenovaným vládou. Varianta 2 spočívala ve svěření působnosti regulačního subjektu některému z existujících ústředních orgánů státní správy, vykonávajícímu obdobné činnosti, tj. zejména Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. A konečně varianta 3 (nakonec přijatá) spočívala ve svěření působnosti regulačního subjektu nově zřízenému úřadu, který bude ústředním orgánem státní správy. Na základě velmi detailní analýzy byly vyhodnoceny varianty 2 a 3 jako přijatelné a z hlediska naplnění unijních požadavků možné. Unijní právo totiž jednoznačně umožňuje integraci regulačního subjektu s vnitrostátním orgánem pro hospodářskou soutěž (v podmínkách České republiky jde o ÚOHS). Varianty 0 a 1 naopak byly vyhodnoceny jako nepřijatelné s ohledem na jejich neslučitelnost s unijním právem.
Jak vyplývá z důvodové zprávy k dotčenému sněmovnímu tisku, bylo již v roce 2015 uváděno, že svěření dané agendy ÚOHS je spojeno s přínosy spočívajícími v tom, že tato cesta umožňuje využití materiálního zázemí existujícího úřadu i využití obecných zkušeností z aplikační praxe ÚOHS. U řešení spočívajícího ve zřízení samostatného správního úřadu bylo počítáno ve vztahu k materiálním nákladům (zejm. nákladům na prostory) s možným využitím zázemí jiného úřadu (např. Ministerstva dopravy, které mělo volné kapacity), nicméně ÚPDI byl nakonec umístěn v samostatně pronajatých prostorech.
Již v závěru roku 2022 bylo zvažováno další nakládání s ÚPDI, tyto úvahy následně (na samém počátku roku 2023) nabyly konkrétnějších obrysů v souvislosti s hledáním cest pro úspory na straně veřejných rozpočtů, tedy též pro úspory provozních výdajů v souvislosti se zajištěním fungování veřejné správy. Po šesti letech fungování ÚPDI byla zohledněna též dosavadní vzájemná spolupráce tohoto úřadu s ÚOHS zakotvená v § 7 zákona o ÚPDI. Bylo vyhodnoceno, že zrušení ÚPDI a svěření jím vykonávané agendy ÚOHS přispěje k a) ekonomické a personální úspoře v rámci soustavy ústředních správních orgánů, tedy k efektivnějšímu využití lidských i finančních zdrojů ve státní správě, b) vyloučení překryvu kompetencí obou správních úřadů, c) možnosti komplexního posouzení předmětné problematiky před jediným orgánem a d) jednoznačnosti určení příslušnosti kompetentního orgánu, jednotnosti výkladu soutěžních předpisů a funkční i organizační provázanosti výkonu dané agendy.
Stručné stanovisko MDČR ke zrušení ÚPDI: Přesun agendy ÚPDI na ÚOHS je dlouho plánovaný.
 
K bodu 4 žádosti – komunikace Ministerstva dopravy spojená s rušením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře směrem k vedení tohoto úřadu (e-mailová nebo jiná komunikace, ve které vedení ministerstva informuje vedení tohoto úřadu o tom, že se plánuje jeho rušení a převedení agendy)
Předně je třeba uvést, že v kontextu skutečností popsaných shora (vizte kapitolu k bodu 3 žádosti) vláda dne 22. února 2023 přijala usnesení č. 143, jímž (mimo jiné) vzala na vědomí záměr na zrušení ÚPDI a převedení jeho působnosti a pravomoci na ÚOHS, a to do konce roku 2023. Tento záměr se tak od daného okamžiku stal veřejně dostupnou informací.
Ministr dopravy osobně seznámil vedení ÚPDI s uvedeným záměrem i způsobem jeho realizace dne 31. března 2023 v rámci jednání, jehož se zúčastnili též další zástupci vedení Ministerstva dopravy a též zástupci vedení ÚOHS.
 

Zpět na výpis článků