Ministr Ťok: Uber je taxislužba a musí mít licenci, máme návrh upravující nové aplikace v přepravě

Ministr Ťok: Uber je taxislužba a musí mít licenci, máme návrh upravující nové aplikace v přepravě
20.12.2017Média a tiskové zprávy

Soudní dvůr EU v dnešním rozsudku rozhodl, že Uber je dopravní služba, kterou je za současného znění unijního práva možno členskými státy upravit. Z rozhodnutí rovněž vyplývá, že dopravci působící pod platformou Uber musí mít příslušné živnostenské oprávnění a splnit další zákonné podmínky. Potvrdil se tak dlouhodobý názor Ministerstva dopravy. Pro taxislužbu zprostředkovanou přes moderní aplikace musí platit pravidla daná zákonem o silniční dopravě. Ministerstvo už má návrh, jak umožnit těmto novým službám fungovat legálně.

Ministr Ťok: Uber je taxislužba a musí mít licenci, máme návrh upravující nové aplikace v přepravě
„Soudní dvůr EU svým rozhodnutím potvrzuje náš názor, že dopravci používající aplikaci Uber a podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musejí na to mít licenci. Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace,“ říká k rozhodnutí soudního dvora ministr dopravy Dan Ťok.

Podle ministra dopravy není cílem návrhu zrušit taxametry. Taxikáři, kteří nabízejí svou službu na ulici a budou chtít využívat výhody, jako jsou štafly, či přednostní pruhy ve městech, budou nadále mít označení TAXI a cenu bude počítat taxametr. Při použití aplikací postačí označit si auto pro komerční přepravu pouze nálepkou, jako v některých evropských zemích. 

„Cenu půjde stanovit před jízdou prostřednictvím mobilní aplikace, kde si zákazník službu sám vybere a odsouhlasí sjednanou konečnou cenu. Při registraci by cestující zadal do aplikace své identifikační údaje a e-mailovou adresu, na kterou dostane doklad o přepravě,“ vysvětluje ministr.

Mobilní aplikace tedy nebude počítat najeté kilometry, má to být způsob, jak elektronicky předem schválit podmínky dopravy. Vyžadovat místopis už v době navigací není podle Ťoka nezbytně nutné.

Dopravce využívající aplikace typu Uber by podle názoru ministra měl mít stejné povinnosti jako každý jiný dopravce v taxislužbě. Dopravce bude muset mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo, řidič pak oprávnění řidiče taxislužby. A vozidlo pro komerční přepravu bude označeno například nálepkou.

Dle rozsudku Soudního dvora EU bude možné stanovit společnosti Uber a dalším zprostředkovatelům taxislužby povinnosti, a to vnitrostátní právní úpravou. V rámci novely zákona o silniční dopravě bude možné upravit postavení zprostředkovatele, který bude mít povinnost zprostředkovat legální taxislužbu a uchovávat a poskytovat data o zprostředkovaných přepravách. Další podrobnosti bude možné zveřejnit až po seznámení se s úplným zněním rozsudku.

Na přípravě základních principů nové legislativy ministerstvo pracuje od začátku roku se zástupci dotčených resortů a s provozovateli klasických i alternativních taxislužeb. Členové pracovní skupiny v listopadu předložili své připomínky k návrhu ministerstva. Nyní úřad připravuje podrobné znění novely zákona, kterou chce předložit v příštím roce. 
 
Zpět na výpis článků
Související články