Proinvestiční rozpočet na rok 2023 zajistí pokračování výstavby dálnic a modernizaci železnic

Proinvestiční rozpočet na rok 2023 zajistí pokračování výstavby dálnic a modernizaci železnic
26.9.2022Tiskové zprávy

Vláda schválila návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ve výši 150,9 miliardy korun. To umožní resortu dopravy pokračovat ve výstavbě nových dálnic, modernizaci železnic, zajištění nutných oprav i běžnou údržbu. Na základě jednání vlády dochází k navýšení původně v červnu navrhovaného rozpočtu o 27,5 miliardy korun.

Proinvestiční rozpočet na rok 2023 zajistí pokračování výstavby dálnic a modernizaci železnic
„Vládou schválený proinvestiční rozpočet pro dopravu nám umožní nejen pokračovat v rozestavěných projektech, ale také v příštím roce zahájit další desítky kilometrů nových dálnic, silnic I. třídy a železničních staveb. Zároveň máme dostatek finančních prostředků na běžnou údržbu dopravních cest,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
 
Z celkových 150,9 miliardy korun bude část rozpočtu ve výši 30,7 miliardy zajištěna formou jiných finančních nástrojů - úvěru Evropské investiční banky a po připravované změně zákona také cestou dluhopisů emitovaných SFDI. Struktura a parametry tohoto financování budou předloženy vládě ke schválení. Z evropských zdrojů bude příspěvek pro rok 2023 celkem 27,6 miliardy korun.

Rozpočet je proinvestiční

 
Rozpočet SFDI je navrhovaný jako proinvestiční, kdy investiční výdaje jsou 104,3 miliardy korun a neinvestiční 46,6 miliardy (opravy, údržba a provozování dopravní infrastruktury, provozní činností investorských organizací).
 
Z celkové částky rozpočtu je pro Ředitelství silnic a dálnic vyčleněno 65,5 miliardy korun a pro Správu železnic 70,4 miliardy na pokrytí investičních a neinvestičních akcí. V plánu pro rok 2023 a ve střednědobém výhledu na roky 2024 a 2025 je na financování krajských silnic II. a III. tříd rezervováno šest miliard korun ročně.
 
Nyní se staví celkem 246,3 kilometru dálničních a silničních projektů, konkrétně 144,1 kilometru dálnic a 102,2 kilometru silnic I. třídy. Finance budou příští rok využity například i na nové úseky dálnic D6 okolo Hořoviček a Hořesedel, dálnici D35 k Mohelnici nebo na pokračování běžící stavby dálnice D3 směrem k rakouským hranicím.
 
Ze silnic I. tříd budou pokračovat mimo jiné obchvaty Jaroměře, Bludova, Nové Paky nebo Klatov. Na železnici budou prostředky využity na modernizaci tratě z Prahy do Kladna, železniční infrastrukturu a přípravu vysokorychlostních tratí.
 
 
Zpět na výpis článků
Související články