Příprava VRT

Příprava VRT
06.03.2024 11:36:03Poskytnuté informace
Žádost:

„1) Žádáme o informace o stavu přípravy VRT na území Středočeského kraje a kraje Vysočina. Prosíme o výpis jednotlivých úseků VRT a o stručné uvedení stavu přípravy realizace na úrovni územního plánování a na úrovni povolení stavby, tj. zda je ten který úsek vymezen v ZÚR nebo zda probíhá aktualizace ZÚR, zda proběhlo posouzení vlivů na životní prostředí na úrovni SEA a EIA, a zda bylo zahájeno územní řízení či jiný typ povolovacího procesu.

2) Žádáme o informaci o stavu přípravy Územního rozvojového plánu podle ust. § 35a až § 35h zákona č. 183/2006 Sb. stavebního zákona, potažmo v Územního rozvojového plánu podle nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb.

3) Žádáme o informaci, zda je v souvislosti s VRT připravována novela některého ze stávajících právních předpisů (např. zákona č. 416/2009 Sb. liniového zákona) a zda je v souvislosti s VRT připravován nějaký věcný záměr nového právního předpisu.

4) Studie proveditelnosti VRT Praha – Brno – Břeclav byla schválena Centrální komisí Ministerstva dopravy ČR dne 25. 1. 2022. Žádáme o informaci, zda je toto schválení stále aktuální a platné s ohledem na geopolitickou, energetickou, bezpečnostní a hospodářskou situaci České republiky.

5) Žádáme o informaci, zda byl zahájen povolovací proces povolení stavby úseku VRT Praha – Brno – Břeclav.

6) Žádáme o informaci, jaký úřad bude příslušným stavebním úřadem pro povolení stavby úseku VRT Praha – Brno – Břeclav. „


Odpověď:

Ministerstvo dopravy prověřilo Vaši žádost o informace a sděluje následující skutečnosti k jednotlivým dotazům.

1) Rychlé spojení S1, větev Praha - Brno. V této větvi platí stejný stav jako jsme Vám sdělili minule. Dle Politiky územního rozvoje ČR (dále jen PÚR) se jedná o články 83c a 83d. Úsek hranice Hl. m. Prahy – Poříčany koridor je v platných Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje (ZÚR SK) již vymezen jako veřejně prospěšná stavba.

V úseku Poříčany – hranice Kraje Vysočina je vymezen koridor jako územní rezerva a v současné době se projednává Aktualizace ZÚR SK č. 9 na změnu koridoru pro veřejně prospěšnou stavbu.
Úsek hranice Středočeského kraje – Světlá nad Sázavou – Jihlava – hranice Jihomoravského kraje je v platných Zásadách územního rozvoje kraje Vysočina (ZÚR KV) jako koridor územní rezervy, nyní se projednává Aktualizace ZÚR KV č. 10, která změní koridor VRT pro umístění veřejně prospěšné stavby.

Úsek VRT a jeho změna z koridoru územní rezervy na návrhový koridor na území kraje Jihomoravského kraje se projednává v Aktualizace ZÚR č.3
.
Čtvrté rychlé spojení, větev Praha - Drážďany dle PÚR (83b). V současné době je koridor VRT v ZÚR SK vymezen jako koridor pro umístění veřejně prospěšné stavby a koridor byl upraven již vydanou Aktualizací ZÚR SK č. 10.

Posouzení SEA probíhá v rámci projednání Zásad územního rozvoje jednotlivých dotčených krajů a v rámci Aktualizace PÚR ČR ve znění dne 1.9.2021. Dokumentace EIA jsou vyvěšovány na webových stránkách CENIA, tedy www.cenia.cz , kde jsou všechny informace týkající se EIA vyvěšovány.
Informace o Zásadách územního rozvoje je možné nalézt na webových stránkách dotčených krajů. Tj. https://kr-stredocesky.cz/web/uzemni-planovani/zasady-uzemniho-rozvoje-stredoceskeho-kraje, https://pupo.kr-vysocina.cz/up/kraj, https://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?ID=422880&TypeID=2.

2) Územní rozvojový plán zajišťuje Ministerstvo pro místní rozvoj ČR nikoliv Ministerstvo dopravy. Ministerstvo
dopravy tak nemá informace v dispozici. Vzhledem k této skutečnosti tímto Vaši žádost v bodě 2 žádosti dle ustanovení § 14 odst. 5 písm. c) InfZ bez dalšího odkládáme.
Doporučujeme Vám proto obrátit se na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které je v rámci InfZ samostatným povinným subjektem a ve smyslu ustanovení § 2 InfZ také orgánem příslušným k vyřízení žádostí o informace.

3) V Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky byla projednána toliko novela zákona č.416/2009 Sb., která je zaměřena obecně na aktivity spojené s dopravními a energetickými stavbami. Zcela nový zákon nikoliv.

4) Centrální komise Ministerstva dopravy doposud nepřijala jiné rozhodnutí, než jaké bylo učiněno dne 25. 1. 2022

5) Povolovací proces povolení stavby nebyl zahájen.

Informace byla poskytnuta 5.1. 2024
 

Zpět na výpis článků