Zahajujeme výstavbu zkapacitnění dálnice D1 u Brna mezi sjezdy na Vídeň a na Bratislavu

Zahajujeme výstavbu zkapacitnění dálnice D1 u Brna mezi sjezdy na Vídeň a na Bratislavu
1.8.2023Tiskové zprávy

Ředitelství silnic a dálnic dnes zahajuje rozšiřování prvního úseku dálnice D1 u Brna na šestipruhové uspořádání. Konkrétně se jedná o úsek Brno-centrum (EXIT 194) – Brno-jih (EXIT 196).

Zahajujeme výstavbu zkapacitnění dálnice D1 u Brna mezi sjezdy na Vídeň a na Bratislavu
„Navýšení kapacity D1 v okolí Brna nutně potřebujeme, jedná se o extrémně zatížený dálniční úsek, kterým projede každý den téměř 80 tisíc vozidel. Proto je nejvyšší čas stavbu zahájit a za dva roky ji otevřít pro provoz. Rozšířený třípruh v každém směru pomůže nejen těm, kteří jedou na území České republiky, ale ulehčí i cesty směrem na Bratislavu nebo Vídeň,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. 

Dopravní omezení mezi 194. a 196. kilometrem bude podobné, jaké znají řidiči z modernizace D1, která probíhala mezi 21. a 182. kilometrem. Doprava bude vedena v režimu 2+2 jízdní pruhy na jednom dálničním pásu, rychlost bude omezena na 80 km/h.

„Vzhledem k vysokým dopravním intenzitám se v místě často tvoří kolony i bez jakéhokoliv dopravního omezení, neboť aktuální čtyřpruh již není schopen takovýto objem dopravy kapacitně pojmout. Proto bylo přistoupeno ke zkapacitnění dálnice na šest jízdních pruhů. Jedná se o první úsek na D1 u Brna, kde k takovémuto rozšíření dojde. Další stavbou, kterou máme v plánu, je zkapacitnění mimoúrovňové křižovatky Brno-jih, tedy propojení dálnic D1 a D2,“ představil plány s dálnicí D1 u Brna generální ředitel ŘSD Radek Mátl.



Změnou oproti modernizaci budou širší provizorní jízdní pruhy (2,75 m levý a 3,25 m pravý) a krátkodobá přestavba dopravního opatření (kdy se nelze vyhnout omezení do 1 jízdního pruhu) probíhající v době mimo dopravní špičky zejména během nočních hodin. Zcela zásadní bude dodržování předepsané rychlosti a rozestupů mezi vozidly, neboť i sebemenší dopravní nehoda ve zúžení může mít za následek velké dopravní komplikace.

Zkapacitnění D1 u Brna bude postupně probíhat v nejbližších letech mezi Kývalkou (EXIT 182) a Holubicemi (EXIT 210). Kromě zřízení třetích pruhů budou provedeny také kompletní rekonstrukce vozovek, mostů či odvodnění. V rámci rozšíření dálnice dojde také výstavbě nových protihlukových stěn, díky kterým poklesne hlukové zatížení obyvatel v Brně a přilehlých obcích. 

Projekt je spolufinancován z Nástroje pro propojení Evropy (CEF 2021 – 2027).

D1 Brno-centrum – Brno-jih

  • délka: 1,4 km 
  • kategorie: D 34,5/130
  • zhotovitel: MI Roads a. s., Doprastav, a. s.
  • cena stavby dle smlouvy: 1 027 mil. Kč bez DPH.
  • realizace stavby: 2023 – 2025

Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 276,5 kilometrů nových staveb. Jedná se o 178,7 km dálnic a 97,8 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 85,4 km dálnic a silnic I. třídy. Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.

 
Zpět na výpis článků