Používání režimu OUT při činnostech řidiče

Používání režimu OUT při činnostech řidiče
15.08.2024 10:23:14Legislativa a často kladené dotazy

Výraz „OUT“ vznikl zkrácením anglického spojení „out of scope“, což je v překladu do češtiny „mimo působnost“. Jde o působnost nařízení (ES) 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy a nařízení (EU) č. 165/2014 o tachografech v silniční dopravě (potažmo nařízení (EHS) 3821/85 o záznamových zařízeních v silniční dopravě).
 
Režim „OUT“ lze zapnout nebo vypnout pomocí ovládání na tachografu, ale vždy se musí automaticky zrušit při  vložení nebo vysunutí karty.

V minulosti nebyl režim „OUT“ žádným tuzemským ani evropským právním aktem řešen, od 1. 10. 2020 však došlo ke změně, a to novelou vyhlášky č. 478/2000 Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě (konkrétně jde o § 1a této vyhlášky).
 
V případě, že dopravce (resp. řidič) vykonává přepravu, která odpovídá přepravě uvedené v čl. 13 nařízení 561, má možnost zvolit si režim, který bude uplatňovat.
 
A) Chce-li využít výjimku, kterou čl. 13 nařízení 561 ve spojení s § 3a odst. 3 a 6 zákona o SD umožňuje (tzn. odchýlení se od režimů stanovených nařízením 561 v čl. 5 až 7), je potom povinen v souladu s §1a vyhlášky 478/2000 Sb. „režim OUT“ zapsat na kolečko, zadat do tachografu nebo jej zapsat ručně do „ruční evidence“. 

Podle čl. 13 nařízení (ES) č. 561/2006 o práci osádek v silniční dopravě. Jde o následující přepravy:
  1. vozidly ve vlastnictví orgánů veřejné moci nebo jimi najatými bez řidiče a používanými k silniční dopravě, pokud tyto orgány veřejné moci nevstupují do hospodářské soutěže se soukromými dopravci;
  2. vozidly používanými nebo najatými bez řidiče zemědělskými, pěstitelskými, lesnickými, chovatelskými podniky a podniky rybolovu pro přepravu zboží jako součást jejich podnikatelské činnosti na tratích v okruhu do 100 km od místa obvyklého odstavení vozidla;
  3. zemědělskými a lesnickými traktory používanými pro zemědělské a lesnické činnosti na tratích v okruhu do 100 km od místa obvyklého odstavení vozidla, který vozidlo vlastní, najímá nebo najímá s následnou koupí;
  4. vozidly nebo kombinacemi vozidel, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřekračuje 7,5 tuny a která používají poskytovatelé všeobecných služeb definovaní v čl. 2 bodě 13 směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/67/ES ze dne 15. prosince 1997 o společných pravidlech pro rozvoj vnitřního trhu poštovních služeb Společenství a zvyšování kvality služby za účelem doručování zásilek v rámci všeobecných služeb.Tato vozidla se smějí používat pouze na tratích v okruhu do 100 kilometry od místa obvyklého odstavení vozidla a za podmínky, že řízení vozidla nepředstavuje řidičovu hlavní činnost;
  5. vozidly provozovanými výlučně na ostrovech nebo v regionech izolovaných od zbytku území státu s rozlohou do 2 300  km2, které nejsou spojeny se zbytkem území státu mostem, brodem nebo tunelem, jenž by mohl být používán motorovým vozidlem, a které nesousedí s žádným jiným členským státem;
  6. vozidly používanými pro přepravu zboží na tratích v okruhu do 100 kilometry od místa obvyklého odstavení vozidla s pohonem na zemní nebo zkapalněný plyn nebo elektřinu, jejichž maximální přípustná hmotnost včetně hmotnosti přívěsu nebo návěsu nepřesahuje 7,5  tuny;
  7. vozidly používanými pro výcvik žadatelů o řidičské oprávnění nebo osvědčení o odborné způsobilosti či jejich přezkoušení za předpokladu, že nejsou využívána k obchodní přepravě zboží nebo cestujících (UPOZORNĚNÍ: nově od 1. 8. 2022 není uloženo povinně vést záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku prostřednictvím tachografu, ačkoliv jím bude vozidlo vybaveno, kdy namísto toho je nově uloženo tento záznam vést prostřednictvím jiného záznamového zařízení nebo ručně);
  8. vozidly používanými v souvislosti s kanalizačními sítěmi, ochranou před povodněmi, údržbou rozvodů vody, plynu a elektřiny, údržbou a kontrolou silnic, odvozem a likvidací domovního odpadu, telegrafními a telefonními službami, rozhlasovým a televizním vysíláním a detekcí rozhlasových nebo televizních vysílačů nebo přijímačů;
  9. vozidly s 10 až 17 sedadly používanými výlučně k neobchodní přepravě cestujících;
  10. specializovanými vozidly přepravujícími cirkusy a lunaparky;
  11. speciálně vybavenými vozidly pro mobilní projekty, jejichž hlavním účelem po zaparkování je využití k vzdělávacím účelům;
  12. vozidly používanými pro svoz mléka z hospodářství či zpětnou přepravu nádob na mléko nebo mléčných výrobků určených pro krmení zvířat do hospodářství;
  13. specializovanými vozidly přepravujícími peníze nebo cennosti;
  14. vozidly používanými pro přepravu zvířecích odpadů nebo zvířecích těl neurčených k lidské spotřebě;
  15. vozidly používanými výhradně na komunikacích uvnitř distribučních center jako přístavy, překladiště nebo železniční terminály;
  16. vozidly používanými pro přepravu živých zvířat z hospodářství na místní trhy a naopak nebo z trhů na místní jatka ve vzdálenosti do 100 kilometry;
  17. vozidly nebo kombinací vozidel převážejícími stavební stroje pro stavební podnik v okruhu do 100 km od provozovny podniku, pokud řízení těchto vozidel nepředstavuje řidičovu hlavní činnost;
  18. vozidly používanými pro dodávky betonu připraveného k lití.
 
Při výše uvedených přepravách, v režimu OUT, je řidič povinen vést záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, a to prostřednictvím digitálního nebo analogového tachografu, pokud je jím vozidlo vybaveno, nebo ručně, avšak výhradně v případě, kdy vozidlo není tachografem vybaveno (kromě přeprav dle čl. 13 odst. 1 písm. g) nařízení (ES) č 561/2006).
 
V těch případech, kdy je vozidlo vybaveno digitálním tachografem, pak je povinností řidiče na tachografu nastavit režim „OUT“, a to před zahájením přepravy podle čl. 13 nařízení (ES) č. 561/2006.
 
V těch případech, kdy je vozidlo vybaveno analogovým tachografem, pak je povinností řidiče na záznamový list před zahájením přepravy ručně uvést režim mimo působnost („OUT“) s uvedením času zahájení této přepravy. Bezprostředně po ukončení přepravy v režimu mimo působnost („OUT“) se na záznamový list ručně uvede čas ukončení této přepravy.
 
Konečně v případech, kdy vozidlo není vůbec vybaveno tachografem, je řidič povinen na ručně vedený (nebo vedený prostřednictvím jiného záznamového zařízení) záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku uvést:
  1. před zahájením přepravy jméno, popřípadě jména, a příjmení řidiče vozidla, státní poznávací značka vozidla, kterým je zajišťována přeprava a místo, datum a stav počítadla kilometrů vozidla na počátku záznamu;
  2. po ukončení přepravy místo, datum a stav počítadla kilometrů vozidla na konci záznamu;
  3. při každé změně režimu činnosti údaj o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách nebo době odpočinku.
B) Pokud se výjimky, jejíž využití předpisy umožňují, řidič nedovolává (tzn. neodchyluje se od nařízením 561 stanoveného pracovního režimu řidiče), neuvádí „režim OUT“ a vede záznam běžným způsobem.

Zpět na výpis článků